Id kategorii - 0
Itemid - 9
view - category
id - 4
referer -
uri - /b?start=10
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Szukaj definicji w naszym słowniku:

B

biodostępność

oznacza taką ilość składnika pokarmowego, która po spożyciu z żywnością i uwolnieniu w świetle przewodu pokarmowego zostaje wchłonięta i wykorzystana przez organizm.

 

bioflawonoidy (flawonoidy)

grupa związków chemicznych naturalnie występujących w produktach roślinnych, pełniących funkcje barwników i przeciwutleniaczy. Dotąd rozpoznano ponad 8000 różnych flawonoidów, a 500 z nich zostało lepiej poznanych.

Flawonoidy wykazują między innymi działanie:

  • antyoksydacyjne,
  • przeciwzapalne,
  • uszczelniające naczynia krwionośne,
  • rozkurczające mięśnie gładkie naczyń krwionośnych, przewodu pokarmowego, dróg moczowych i żółciowych,
  • moczopędne.

Flawonoidy są związkami występującymi powszechnie w roślinach, dzięki czemu stanowią codzienny element diety przeciętnego człowieka. Występują m.in. w owocach (szczególnie cytrusowych), warzywach (pomidory, papryka i brokuły), roślinach strączkowych (soja), herbacie i czerwonym winie. Zawartość poszczególnych flawonoidów w warzywach czy owocach jest różna. Najbardziej popularnym i najlepiej poznanym flawonoidem jest kwercetyna.

 

biotyna

inaczej witamina B7 lub witamina H, jest rozpuszczalna w wodzie, należy do witamin z grupy B. Pełni następujące funkcję:                         

  • Wpływa na działanie układu odpornościowego.
  • Współdziała z witaminą K w tworzeniu protrombiny, która jest odpowiedzialna za krzepnięcie krwi.

Niedobór biotyny objawia się łuszczycowymi zmianami skóry, podwyższeniem poziomu cholesterolu we krwi, bólami mięśniowymi, apatią, osłabieniem.

Nie stwierdzono występowania nadmiarów biotyny.

Dzienne spożycie zaleca się na poziomie 30-100µg.

Bogatym źródłem biotyny jest żółtko jaja kurzego, wątroba.

 

BSE

choroba szalonych krów, inaczej encefalopatia gąbczasta mózgu, jest chorobą neurologiczną, występuje u bydła rogatego. Wywoływana jest przez priony, które są odporne na temperatury i standardowe metody odkażania.

 

bulimia

zaburzenie odżywiania charakteryzujące się napadami objadania się, po których występują zachowania kompensacyjne. Do najczęstszych zachowań kompensacyjnych należą: wywoływanie wymiotów, głodówki, użycie diuretyków, środków przeczyszczających, wykonywanie lewatyw, nadmierne ćwiczenia fizyczne. Jest to choroba o podłożu psychicznym, a chorzy na nią zwykle czują się głodni nawet bezpośrednio po jedzeniu.

Czasami po wymiotach odczuwają tak wielką ulgę, że przejadają się po to by ponownie je wywołać. Większość pacjentów dotkniętych bulimią to kobiety. Dzielą one dni na "dobre", gdy nie odczuwają przymusu objadania się, i "złe" kiedy nie mogą powstrzymać łaknienia. Są świadome tego, że niepokój, nuda, stres i uczucie przykrości mogą wyzwalać okresy obżarstwa. Bulimia bardzo często dotyka osoby, które nie akceptują swojego wyglądu, wagi, nie czują się dobrze w swoim ciele i pragną za wszelką cenę polepszyć swoje samopoczucie.

 

Butyrivibrio fibrisolvens

bakterie zasiedlające jeden z żołądków przeżuwaczy – żwacz – odpowiedzialne za rozkład takich substancji jak celuloza, hemicelulozy, pektyny, tłuszcze i białka. Jedną z najważniejszych, z punktu widzenia dietetyków, funkcji B. fibrisolvens jest synteza sprzężonego kwasu linolowego (CLA), któremu przypisuje się właściwości antymiażdżycowe. Ponadto CLA zapobiega otyłości, hamuje rozwój niektórych nowotworów i wzmacnia odporność.

 

błonnik pokarmowy

włókno pokarmowe, stanowi kompleks wielu różnych składników organicznych wchodzących w skład błon komórkowych i tkanek roślinnych. Obejmuje tę część pożywienia, która jest odporna na działanie enzymów przewodu pokarmowego człowieka. Spożywanie odpowiednich ilości błonnika pokarmowego pośrednio i bezpośrednio wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Najważniejsze funkcje błonnika to:

  • regulacja pracy jelit;
  • obniżanie poziomu cholesterolu we krwi;
  • poprawa profilu lipidowego krwi;
  • odtruwanie organizmu;
  • poprawa metabolizmu węglowodanów u chorych na cukrzycę przez opóźnianie wchłaniania glukozy;
  • korzystna modyfikacja składu mikroflory bakteryjnej jelit;
  • obniżenie wykorzystania energii z pożywienia;
  • przeciwdziałanie powstawaniu nowotworów jelita grubego;

 W diecie źródłem błonnika pokarmowego są warzywa, owoce, pieczywo z pełnego przemiału oraz nasiona roślin strączkowych. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby błonnik spożywać w ilościach 27-40g na dobę. 

 

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!