Id kategorii - 0
Itemid - 13
view - category
id - 8
referer -
uri - /f
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Szukaj definicji w naszym słowniku:

F

Fe

patrz hasło: żelazo

 

fermentacja mlekowa

jest to forma oddychania beztlenowego drobnoustrojów, polega na utlenianiu związków organicznych bez udziału tlenu, produktem końcowym jest kwas mlekowy. Najczęściej fermentację mlekową prowadzą bakterie z rodzajów Lactobacillus i Lactococcus. Powstający w wyniku fermentacji kwas mlekowy powoduje obniżenie pH, co hamuje rozwój bakterii gnilnych.

Fermentacja mlekowa znalazła szerokie zastosowanie w przetwórstwie żywności (produkcja jogurtów, masła, serów, kiszonych ogórków, kapusty) czy produkcji pasz.

 

fitostanole i fitosterole

roślinne stanole i sterole, spożywane w ilości 2-3g dziennie obniżają poziom cholesterolu całkowitego i frakcji LDL o 10-20%. Zasada ich działania polega na konkurowaniu z cholesterolem w procesie wchłaniania w przewodzie pokarmowym, powodując zwiększenie jego wydalania z kałem.

Zwiększenie spożycia fitosteroli nie wpływa na stężenie frakcji HDL cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a jednocześnie może zmniejszać stężenie karotenoidów i witaminy E. Spożywanie produktów wzbogacanych w fitosterole, np. margaryny, jogurty, może być korzystne u osób z hipercholesterolemią, natomiast u pozostałych osób nie powinno się prowadzić suplementacji – w ich diecie fitosterole powinny pochodzić z naturalnych źródeł, takich jak nasiona, orzechy, produkty zbożowe.

 

flawonoidy

patrz hasło: bioflawonoidy

 

fosfor

jeden z najważniejszych makroelementy w organizmie człowieka. Występuje przede wszystkim w kościach i zębach. Jest także składnikiem tkanki mózgowej, błon komórkowych oraz kwasów nukleinowych (RNA, DNA) – uczestniczy w budowie, powielaniu i przekazywaniu informacji genetycznej.

Objawy niedoboru fosforu występują bardzo rzadko, jest to składnik mineralny występujący w dużej ilości produktów spożywczych. Nadmiary fosforu mogą ograniczać wchłanianie innego ważnego składnika mineralnego jakim jest wapń. Optymalny stosunek wagowy wapnia do fosforu wynosi 1,3:1.

 

fruktoza

inaczej cukier owocowy. Jest to cukier prosty, szeroko rozpowszechniony w świecie roślinnym, dobrze rozpuszczalny w wodzie. Wolna fruktoza występuje naturalnie w owocach i miodzie. Jest cukrem bardzo słodkim, słodszym od sacharozy. W organizmie człowieka zostaje przekształcona do glukozy.

Znaczne ilości fruktozy mogą jednak powodować biegunkę i bóle żołądkowo-jelitowe. Fruktoza znalazła zastosowanie w przemyśle spożywczym jako substytut cukru w produktach dla diabetyków.

 

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!