O programie
Aktywnie po zdrowie
„Aktywnie po zdrowie" to obszerny, kompleksowy program, na który składa się szereg poszczególnych projektów skierowanych do różnych grup docelowych. Projekty funkcjonujące w ramach programu to m.in. konkursy filmowe, rywalizacje międzyszkolne, prace w grupach, kampanie billboardowe i informacyjne oraz szereg innych działań. Jak więc działa „Aktywnie po zdrowie"? Zapraszamy do lektury!
„Aktywnie po zdrowie" jest jednym z najważniejszych programów edukacyjnych Fundacji Banku Ochrony Środowiska. Jego celem jest przede wszystkim obszerna i kompleksowa edukacja dotycząca zdrowego stylu życia, a w szczególności zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
Dlaczego przeciwdziałanie otyłości jest tak ważne?
W ciągu ostatnich dwudziestu lat częstość występowania otyłości wzrosła aż trzykrotnie. W Regionie Europejskim WHO nadwagę ma połowa osób dorosłych i jedna piąta dzieci. Jeżeli sytuacja pozostanie bez zmian i nie zostaną podjęte żadne działania służące jej naprawie, występowanie otyłości będzie się zwiększać w takim samym tempie jak w latach dziewięćdziesiątych. Oznacza to, że dotknie ona w 2012 roku 150 mln osób dorosłych i 15 milionów dzieci.
Nadwaga i otyłość stanowią przyczynę znacznej części przewlekłych chorób niezakaźnych, powodują skrócenie przeciętnego czasu trwania życia i pogorszenie się jego jakości. Ponad milion zgonów rocznie - w Regionie Europejskim - spowodowanych jest chorobami związanymi z nadmierną masą ciała.
W Polsce, postępująca tendencja wzrostowa w występowaniu nadwagi i otyłości przekłada się na wytypowanie tego zjawiska u 61 proc. dorosłych mężczyzn i 50 proc. kobiet. Nadmierna masa ciała jest obserwowana także wśród dzieci i młodzieży: według cytowanych badań IŻŻ - miało ją 20 proc. chłopców i prawie 15 proc. dziewcząt.
Jakie wspólne działania możemy podjąć?
Istnieje wiele przekonujących dowodów, które świadczą o tym, że epidemia nadwagi i otyłości, a także jej szkodliwych następstw zdrowotnych, może być odwracalna. To bardzo dobra wiadomość, zwłaszcza dla osób, które już teraz obserwują u dzieci, rodziny i przyjaciół pierwsze symptomy otyłości oraz związanych z tym przypadłości.
Wychodząc naprzeciw alarmującej sytuacji we współczesnym społeczeństwie Fundacja Banku Ochrony Środowiska podejmuje działania polegające na przeciwdziałaniu narastającemu problemowi otyłości w ramach programu „Aktywnie po zdrowie".
Adresatem programu są wszystkie grupy społeczne, a więc: osoby dorosłe, rodzice i opiekunowie, dzieci i młodzież szkolna, nauczyciele, osoby zajmujące się żywieniem zbiorowym i itd.
Jakie działania kierujemy do konkretnych grup docelowych:
Działania prowadzone w ramach programu „Aktywnie po zdrowie" podzieliliśmy na kilka projektów. Każdy z nich jest dopasowany do potrzeb konkretnej społeczności, grupy ludzi. W skrócie, można powiedzieć, że są to działania „szyte na miarę":
- Dla dzieci z zerówek i klas I-III – powołaliśmy do życia oraz wdrożyliśmy i realizujemy całoroczny program „Zdrowo jem więcej wiem" (w tej chwili trwa jego XIII edycja). Program ma charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Poprzez uświadamianie Nauczycielom, Rodzicom oraz Dzieciom jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywność sportowa, zmieniamy świadomość społeczną;
- Dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – w latach 2011-2013 prowadziliśmy projekt "Nakręć się na zdrowie", w ramach którego młodzież kręciła reportaże z ekologicznych gospodarstw lub ekologicznychprzetwórni żywności. Z kolei w latach 2011-2016 prowadziliśmy konkurs grantowy "Sklepiki szkolne - zdrowa reaktywacja". Jego celem była przebudowa sklepików i zmiana ich asortymentu na produkty zdrowe i polecane w diecie dzieci i młodzieży; kolejnym projektem jest "Czas na zdrowie", który był organizowany w latach 2012-2017. Łącznie odbyło się 6 edycji projektu. Jego celem była popularyzacja idei zdrowego stylu życia (w tym zdrowego żywienia, żywności ekologicznej i aktywności fizycznej) ze względu na obserwowane niepokojące tendencje wzrostu zaburzeń zdrowotnych, spowodowane korzystaniem z udogodnień cywilizacyjnych.
- Do osób dorosłych kierujemy szereg różnych działań, w tym:
- Portal internetowy www.aktywniepozdrowie.pl stanowiący kompendium wiedzy na temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Artykuły zostały opracowane przez naukowców z wiodących ośrodków badawczych i uczelni. Znaleźć tu można także przepisy kulinarne na zdrowe posiłki, a w szczególności drugie śniadania na wynos – wszystkie propozycje zostały zbilansowane przez dietetyków. Zamieszczone zostały także różne propozycje gier ruchowych dostosowanych do średniego poziomu aktywności fizycznej;
- Kampanię wakacje w rytmie fit - sezonowa kampania propagujaca zdrowe odżywianie także w trakcie wakacji. Ponieważ czteroosobowa rodzina, po dwutygodniowym pobycie nad morzem, przywozi ze sobą nadbagaż 70 tys. kcal. – Zależy nam na tym, by zmienić nawyki żywieniowe Polaków.
- Kampanię billboardową:„To śmieci tuczą dzieci", która pojawiła się na nośnikach outdoor w największych miastach Polski w ilości ponad 350 sztuk. Plakat, zaprojektowany przez słynnego polskiego artystę - Andrzeja Pągowskiego - przedstawiał młodego człowieka nad talerzem pełnym fastfoodów z podpisem „To śmieci tuczą dzieci". Obraz spotkał się z bardzo dużym oddźwiękiem wśród dużej części społeczeństwa powodując dyskusję w mediach oraz różnych grupach społecznych;
- Półroczną kampanię prasową – „Aktywnie po zdrowie" w dzienniku „Super Ekspres". Był to szereg publikacji na temat stereotypów dotyczących stylu życia współczesnego społeczeństwa. Szczególnie podkreślony został temat odżywiania się dzieci, wszechobecności cukru w produktach spożywczych i umiejętności czytania etykiet. Treści promowane na łamach dziennika „Super Express" miały też zwracającą uwagę formę graficzną i wydawniczą – czterostronicowe dodatki weekendowe stanowiące oddzielną całość, wraz z zajawkami obecnymi na pierwszej stronie, przepisami kulinarnymi na zdrowe, zbilansowane potrawy. W dodatkach przedstawiano także relacje ze szkół biorących udział w Programie. Wszystkie te elementy znalazły się również w internetowym wydaniu SE, które śledzi ponad 1,2 mln internautów miesięcznie.
- Kampanię billboardową: "Jakie matki, takie dziatki" - w ośmiu największych miastach Polski przez dwa tygodnie prezentowane były wielkoformatowe tablice z plakatem Andrzeja Pągowskiego. Celem kampani było pokazanie alarmującego zjawiska otyłości dzieci i młodzieży oraz zwrócenie uwagi, że nieświadomie przekazujemy naszym dzieciom złe wzorce. Fundacja przypomina, że tylko radykalna zmiana nawyków żywieniowych oraz codzienny ruch mogą prowadzić do poprawy stanu zdrowia.
- Kalkulator zdrowia dziecka: rodzice mogą wypełnić krótką ankietę na temat dotychczasowego sposobu żywienia dzieci i otrzymać szereg informacji o ich kondycji zdrowotnej, nadwadze lub otyłości, nadwyżkach cukru i innych parametrach. Znajdą tam również rady dietetyka, teksty eksperckie i przykłady diet, które można wprowadzić do dziecięcego jadłospisu. Propozycje posiłków mają również listę składników odżywczych oraz liczbę kalorii.
- Szkolne smaki - to wspólna inicjatywa Fundacji Banku Ochrony Środowiska i Fundacji „Szkoła na widelcu”. W ramach projektu odbyło się 8 konferencji w miastach wojewódzkich dla dyrektorów szkół. Wydarzeniom towarzyszyły warsztaty kulinarne dla pracowników stołówek szkolnych.
Program „Aktywnie po zdrowie" to jednoczesna, wielotorowa realizacja kilku projektów, a także ich komunikacja. Ich wspólnym mianownikiem merytorycznym jest promocja zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania, żywności ekologicznej, aktywności fizycznej, ochrony środowiska.
W przygotowaniu są kolejne programy i kampanie, które będą uzupełnieniem a także rozszerzeniem prowadzonej przez Fundację akcji.
Więcej informacji o poszczególnych programach Fundacji można znaleźć na stronie: www.fundacjabos.pl

