Id kategorii - 58
Itemid - 958
view - article
id - 98
referer -
uri - /piramida-zdrowego-zywienia-dzieci-i-mlodziez
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczEkoModel
konkurs modelarski

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

SOM banery APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Kliknij w odpowiednie pole piramidy, aby dowiedzieć się więcej o konkretnych grupach

Zasady zdrowego żywienia
dla dzieci i młodzieży
w wieku szkolnym
(Instytutu Żywności i Żywienia 2009)

blank
blank
tłuszcze
bialkowe
mleczne
zbozowe
warzywa i owoce
aktywnosc

 

W styczniu 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia ogłosił nowe zalecenia żywieniowe dla Polaków – zostały one zaprezentowane w formie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Najwięcej zyskały warzywa, owoce, zioła i przyprawy.

Największe zmiany dotyczą dwóch podstawowych pięter piramidy: warzywa i owoce zamieniły się na miejsca z produktami zbożowymi. Oznacza to, że to właśnie warzyw i owoców powinno być w diecie najwięcej (przynajmniej połowa tego co spożywamy). Warzywa i owoce mają znajdować się w każdym posiłku. Może więc warto zacząć planowanie posiłków od warzyw?

Kolejną ważną zmianą w Piramidzie jest pojawienie się ziół i przypraw. Są one wspaniałym zamiennikiem nadużywanej soli (przeciętny Polak zjada jej 3 razy za dużo w ciągu dnia), która z kolei została wykreślona z Piramidy.

Miejsca w Piramidzie nie ma również na cukier i słodycze. Zalecenie jest bardzo proste: unikaj cukru i słodyczy. Zamiast tego wybieraj owoce i orzechy.

Podsumujmy! Nowa Piramida wygląda następująco:

  1. U podstawy znajduje się AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – co najmniej 30 minut dziennie;
  2. WARZYWA I OWOCE – w proporcji 3:1, co najmniej 400 g w 5 porcjach, w każdym posiłku;
  3. PRODUKTY ZBOŻOWE – z pełnego przemiału (pełnoziarniste i razowe), w prawie każdym posiłku);
  4. NABIAŁ – co najmniej 2 porcje dziennie;
  5. PRODUKTY BIAŁKOWE – ograniczenie mięsa (do 0,5 kg tygodniowo), więcej ryb, nasion roślin strączkowych i jaj;
  6. TŁUSZCZE – ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, więcej olejów roślinnych;

Dodatkowo obok Piramidy znajduje się przypomnienie o WODZIE – należy jej pić co najmniej 1,5 litra dziennie – oraz o ZIOŁACH, które są zamiennikiem soli. Wykreślone zostały SŁODYCZE, CUKIER oraz SÓL.

 

 

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!