Id kategorii - 35
Itemid - 279
view - article
id - 308
referer -
uri - /wszystko-o-otyoci-38/przyszo-z-nadwag
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Przyszłość z nadwagąprzyszlosc-z-nadwaga-otylosc-kalorie-blonnik

 

Anna Kłosińska
fizjolog żywienia

 

Otyłość wśród dzieci ma już w Polsce charakter epidemiczny. Paradoksalnie dzieci otyłe są niedożywione, a także zatrute toksynami. Zjawiskiem częstszym niż dziedziczna otyłość jest dziedziczenie złych rodzinnych nawyków żywieniowych. Jeśli nie pomożemy naszym dzieciom, za kilka lat będziemy społeczeństwem ludzi otyłych i chorych.

 

 

Problem otyłości u dzieci stał się rzeczywistością. Badania przeprowadzone wśród polskich 9-latków wskazują, że ponad 14% chłopców i 12% dziewcząt ma nadwagę, a dynamika wzrostu nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w naszym kraju, obok Wielkiej Brytanii, jest największa w Europie. W Polsce w ciągu ostatnich 20 lat trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą.

Niepewna przyszłość grubaska

Problem otyłości i jej następstw dotyczy coraz młodszych dzieci. Leczenie otyłości nabytej w dzieciństwie i młodości jest trudniejsze niż tej wypracowanej w wieku dorosłym, ponieważ w przypadku dzieci powstawanie nadwagi związane jest z namnażaniem się komórek tłuszczowych, podczas gdy u dorosłych komórki te zwiększają swą objętość. Zdarza się, że otyłość może mieć podłoże genetyczne, ale najczęściej jej przyczyną jest niewłaściwa dieta, a także zbyt mało ruchu.

Otyły = chory

Nadmiar kilogramów wiąże się z niebezpiecznymi następstwami chorobami serca, nadciśnieniem, cukrzycą, bezdechem, przeciążeniem aparatu ruchu. Dzieci z nadwagą bywają ospałe i apatyczne, zwykle niechętnie uczestniczą w zabawach z rówieśnikami, choć aktywność fizyczna jest szansą na pozbycie się zbędnych kilogramów. Paradoksalnie właśnie u dzieci z nadwagą i otyłych stwierdza się niedożywienie spowodowane znacznymi niedoborami składników odżywczych. Natomiast tkanka tłuszczowa jest miejscem gromadzenia się wszelkiego rodzaju toksyn, które powoli uwalniają się i zatruwają organizm.

Słodkie obiady

Zarówno dorośli, jak i dzieci jedzą za tłusto i za słodko. Posiłki mają nadmierną gęstość energetyczną, tzn. w małej masie pożywienia zawartych jest zbyt dużo kalorii (patrz też: ED energetyczna droga do zguby). Dania i produkty, które wiodą prym w tym zakresie, to wszelkiego rodzaju fast foody, słodycze, a także słodzone napoje. Poza pustymi kaloriami, niewskazanym tłuszczem zwierzęcym, niepotrzebnym cukrem, produkty te nic nie wnoszą, a zjada się je w sposób prawie niezauważalny. Przykładowo: kaloryczność 100 g cukierków czy 2 batoników snickers, czy też 2 pączków, jest podobna do ilości energii dostarczanej przez obiad składający się z talerza zupy, drugiego dania i kompotu.

Na ratunek dziecku

Przede wszystkim pomóż swojemu dziecku w zwiększeniu aktywności fizycznej zachęć do wspólnych spacerów, jazdy na rowerze, pływania. Zadbaj o właściwą dietę, ale nie ograniczaj ani liczby posiłków, ani też ilości składników pokarmowych ważnych dla rozwoju rosnącego organizmu, czyli: witamin, składników mineralnych (głównie wapnia, żelaza, magnezu), węglowodanów złożonych oraz tłuszczów naturalnych, a zwłaszcza tych, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. W menu powinny się znaleźć: warzywa i owoce, nierafinowane produkty zbożowe, ryby, mięso drobiowe (najlepiej gotowane na parze lub pieczone w folii); do picia najlepsza jest woda.

Zdradliwe dodatki

Warto wiedzieć, że kaloryczność wielu potraw niekoniecznie musi wynikać z ich składu podstawowego, a raczej spowodowana jest przez wysokokaloryczne dodatki, np. porcja (100 g) sałatki z warzywnej bez majonezu to ok. 30 kcal, natomiast z majonezem (2 łyżki) to ok. 200 kcal więcej; ziemniaki z wody 30 kcal, natomiast taka sama porcja frytek ponad 200 kcal, zaś 100 g chipsów ziemniaczanych ponad 700 kcal. Bardzo niebezpieczne, z uwagi na bardzo dużą zawartość cukru, są wszelkiego rodzaju napoje, nektary i dosładzane soczki.

Eliminacja na zdrowie!

Warto na zawsze wyeliminować z rodzinnej kuchni zawiesiste sosy, majonez, smażone (szczególnie na głębokim tłuszczu) potrawy, a także słodycze. Zamiast nich w diecie dziecka powinny znaleźć się warzywa, owoce, nierafinowane kasze, razowe pieczywo. Produkty te obfitują w błonnik, który m.in. przeciwdziała zaparciom towarzyszącym często nadwadze. Dokonanie nawet niewielkich korekt w rodzinnym menu pomoże w systematycznym pozbywaniu się niepotrzebnych kilogramów. Ważna jest konsekwencja, a na pewno się uda!

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!