Id kategorii - 64
Itemid - 952
view - article
id - 203
referer -
uri - /ogolne-zasady-zywienia
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Podstawy dla (zdrowej) strawy i nie tylko!

 

Czy w dobie kultury indywidualizmu – przejawiającej się również w odżywianiu – można w ogóle mówić o zasadach, które byłyby wspólne dla wszystkich? Otóż TAK! Łączy nas więcej, niż zdajemy sobie z tego sprawę. W genach każdego człowieka jest mocno wyryty ślad po czasach, kiedy w zdobycie pokarmu trzeba było włożyć dużo energii, a okresy głodu nie należały do rzadkości. I nie zmienia tego fakt, że mieszkamy teraz w ciepłych domach i mamy całodobowy dostęp do żywności… A zatem, jakie reguły powinny być podstawą naszego odżywiania?
 
W dziale Pory i porcje piszemy o tym, jak duże znaczenie ma odpowiednie rozplanowanie posiłków w ciągu dnia oraz tłumaczymy, dlaczego zwiększenie ich ilości do 4–5 na dzień paradoksalnie chroni przed otyłością. Czy wiesz, że regularne spożywanie posiłków oraz ich różnorodność są warunkiem dobrego przyswajania wiedzy w procesie nauki? Przypominamy zasady, których przestrzeganie zapewni dziecku prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. 

Bogactwo składników odżywczych zawarte w różnych produktach spożywczych jest wyjątkowo ulotne i łatwo je stracić przez niewłaściwe przygotowywanie danego produktu. Dział Gotuj i nie trać to doskonałe źródło wiedzy na temat tego, jak obchodzić się z artykułami spożywczymi, by w jak największym stopniu zachować ich zdrowotne właściwości.

Żyjemy w czasach, w których na każde niemal schorzenie w licznych aptekach możemy kupić przysłowiową pigułkę. I tak przeważnie robimy. Jednak przez setki, a nawet tysiące lat to natura była naszą apteką i – pod postacią warzyw, owoców, miodów, ziół – dostarczała potrzebnych leków. W dziale Zaufaj naturze przypominamy skuteczne „leki-nie-z-apteki” i pokazujemy między innymi, jak w naturalny sposób zwiększyć odporność. 

Nektar, sok czy napój? Jaka jest różnica pomiędzy nimi? Który z nich będzie najlepszy dla dziecka? Dlaczego nie powinno się ich traktować jako podstawowego źródła płynów? To tylko garść pytań, na które odpowiadamy w dziale Napoje i spółka

Sprawa słodyczy zawsze wywołuje dużo kontrowersji i emocji. Jeść czy nie jeść? Szkodzą czy nie szkodzą? Dawać je dziecku do jedzenia czy nie? Dlatego też w dziale Uważaj na słodycze staramy się skupić na bezstronnych faktach – m.in. omawiamy mechanizm skoku insulinowego, który uruchamia się w organizmie w wyniku spożywania cukru i słodyczy. Tłumaczymy też, dlaczego tak trudno sobie odmówić słodkiego co nieco.

Natomiast dział Kontroluj został poświęcony produktom i substancjom o szkodliwym wpływie na zdrowie, a głównie tym, które przyczyniają się do powstawania otyłości zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Tłumaczymy, co to jest tzw. duża gęstość energetyczna (ED) i dlaczego warto ograniczać w diecie produkty o dużej ED. Piszemy też o wszechobecnych, a niebezpiecznych dla zdrowia tłuszczach trans.

PRZEJDŹ DO DZIAŁU:

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!