Id kategorii - 79
Itemid - 308
view - article
id - 362
referer -
uri - /ywienie-a-aktywno/podjadanie-i-przekski
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

podjadanie_i_przekaski

Podjadanie i przekąski

 

dr Danuta Niedźwiecka-Kącik
Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie

Kiedy bez obawy można pozwolić dziecku na podjadanie, a kiedy jest to wręcz wskazane? Jakie przekąski najlepiej służą rozwijającemu się organizmowi? Przedstawiamy podjadanie w zupełnie nowym świetle.

 

Najlepszym sposobem dostarczenia młodemu, rozwijającemu się organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest codzienne, regularne spożywanie co najmniej 4 urozmaiconych posiłków dziennie, z wykorzystaniem różnorodnych produktów z każdej z podstawowych grup produktów spożywczych (patrz: Piramida żywieniowa).

Podjadanie bez obaw

Jeśli jednak o określonej porze nastolatek nie może spożyć pełnowartościowego posiłku, powinien sięgnąć po pełnowartościową przekąskę. Pojadanie często kojarzone jest z błędnym i szkodliwym żywieniem, prowadzącym do nadwagi czy próchnicy zębów. Pojadanie jednak nie będzie przyczyniało się do powstawania otyłości, jeśli suma kalorii wszystkich przekąsek mieścić się będzie w granicach dziennego zapotrzebowania energetycznego.

NIE - junk i fast foodom

Podjadanie między posiłkami może pełnić pozytywną rolę w całodziennym żywieniu dzieci i młodzieży, pod warunkiem zapewnienia zarówno w domu, jak i w szkole, właściwej alternatywy dla niepożądanej żywności typu junk food, czyli z angielskiego - jedzenia śmieciowego lub fast food - dosłownie szybkiej żywności. Produkty tego typu, często reklamowane w mass mediach, słodzone napoje, chipsy, frytki, hamburgery oraz słodycze, smakują młodym ludziom i są chętnie przez nich jedzone, ale nie mają większej wartości odżywczej.

Najzdrowsze przekąski

Kluczem do zdrowego podjadania jest wybieranie różnorodnych przekąsek, a zwłaszcza takich, które dostarczają cennych witamin, składników mineralnych oraz węglowodanów i pełnowartościowych białek. Pożądane byłoby więc spożywanie m.in. owoców, warzyw, soków warzywnych lub niesłodzonych soków owocowych, jogurtów, serków, napojów mlecznych, orzechów (bez soli, zwłaszcza migdałów), płatków śniadaniowych, sałatek warzywnych. Nastolatki powinny korzystać z przekąsek, które stanowią źródło wapnia, takich jak: jogurty, serki homogenizowane, koktajle mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, desery na bazie mleka, soki wzbogacane wapniem. Spożywanie przetworów mlecznych zapewnia młodym ludziom prawidłowy rozwój i osiągnięcie prawidłowej masy kostnej.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!