Id kategorii - 69
Itemid - 180
view - article
id - 238
referer -
uri - /uwaaj-na-sodycze/a-moe-jeszcze-babeczk
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

a-moze-jeszcze-babeczke

A może jeszcze babeczkę?

 

Dziś niedziela - w nagrodę za cały tydzień deszczu i pluchy zrobimy dzieciom budyń. Wypożyczyłam kolejną część fantastycznej trylogii, jeszcze tylko wstąpię do sklepu po gorącą czekoladę. Bądź grzeczny Jasiu, a dostaniesz cukierka. Jeszcze tylko babeczka, ale już naprawdę ostatnia. Ależ mam ochotę na coś słodkiego!

 

 

Tak, tak - to właśnie myśli, które niemalże codziennie kotłują się w twojej głowie. Postanowiliśmy powiedzieć o nich głośno. Wszak każdy z nas wpada w pułapkę słodkości. Dlaczego? Nie od dziś wiadomo, że słodycze służą rozgrzeszaniu, nagradzaniu i poprawie samopoczucia. Żadne imieniny nie obejdą się bez ciasta, a ciężki dzień pracy łatwo zrekompensować batonikiem. Tłumaczymy sobie, że od kolejnej tabliczki czekolady nie przytyjemy aż tak bardzo. Niestety - słodycze to nie tylko otyłość. To także nieodwracalne zmiany w organizmie powodujące cukrzycę, nadciśnienie i inne choroby. Co więcej - cukier nie zawsze zdradza nam swoją obecność. Często ukryty w odmiennych smakach, chowający się w niepozornych potrawach czy produktach i przybierający przeróżne imiona ukradkiem wślizguje się do naszego organizmu, powoli i niepostrzeżenie siejąc w nim spustoszenie. Jak to? No właśnie. Zacznijmy od przykładu: zjadłaś dziś na śniadanie serek waniliowy i popiłaś sokiem ze świeżo wyciskanych pomarańczy? Brawo! Dostarczyłaś organizmowi ponad 10 łyżeczek cukru, i to z samego rana. Jeśli zamiast soku pomarańczowego wypiłaś gęsty soczek marchwiowo-brzoskwiniowo-jabłkowy, twój wynik wzrósł o kolejne trzy łyżeczki.

Dobra strona cukru

Warto pamiętać, że bez odpowiedniego poziomu glukozy, czyli cukru we krwi organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Glukoza, którą organizm czerpie z węglowodanów zawartych m.in. w makaronie, ryżu, chlebie, ziemniakach czy roślinach strączkowych, dostarcza mu potrzebnej do życia energii. Gdy do tego jemy naturalnie słodkie owoce, a w nich węglowodany, które organizm trawi i przyswaja, ilość cukru jest zupełnie wystarczająca. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wystarczy zaledwie 6 g glukozy na godzinę. Natomiast niewielki kawałek ciasta zawiera już siedem łyżeczek glukozy - zdecydowanie za dużo, by krew mogła to przenieść, a my zużyć. Co z tego zatem zostaje? Sama bezwartościowa słodycz, czyli sacharoza.

Białe zagrożenie krok po kroku

Nadmiar cukru powoduje duże zawirowania w organizmie. Pod wpływem cukru zęby szybko się psują. W żołądku i jelitach podrażnia on błony śluzowe, co powoduje wzrost kwaśności soku żołądkowego i rosnące poczucie głodu. Długotrwałe podrażnienie błon śluzowych i nadmierne zakwaszenie żołądka oraz jelit może doprowadzić do zapalenia żołądka i jelita grubego. Jakby tego było mało, w procesie trawienia cukier okazuje się złodziejem witamin i minerałów, a szczególnie witaminy B1, bez której rozkład cukrów w ogóle nie jest możliwy. Zasada jest prosta: im więcej jesz słodyczy, tym więcej twój organizm potrzebuje witaminy B1, wapnia, fosforu, magnezu i chromu, żeby to wszystko przetrawić. Jeśli odżywiasz się niewłaściwie i nie dostarczasz mu tych składników, licz się z tym, że mogą cię dopaść chroniczne zmęczenie, brak koncentracji, bezsenność, brak odporności na infekcje i kłopoty z cerą.

Trudne początki, a jaki koniec?

Opisane powyżej dolegliwości to zaledwie wstęp do poważnych schorzeń, które powoduje nadmiar cukru w organizmie: otyłości, kamicy żółciowej, chorób trzustki, cukrzycy czy zawału serca. Zaczyna się od tego, że cukier - np. z napojów czy batoników - bardzo szybko przenika do krwi i dostarcza organizmowi zabójczą ilość cukru. Trzustka pompuje wtedy zwiększoną ilość insuliny - hormonu, który obniża poziom cukru we krwi. Insulina odciąga z krwi więcej glukozy niż to konieczne, a poziom cukru spada, co oznacza, że wszystkie komórki ciała dostają za mało energii. Pojawia się uczucie głodu i jeśli zaspokoisz go znów olbrzymią porcją cukru, to wszystko zacznie się od początku. W efekcie może ona doprowadzić do zaburzeń, np. pojawienia się cukrzycy.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!