Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1812
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1812-jak-przygotowa-ziemniaki-aby-nie-straciy-swoich-waciwoci-odywczych
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Jak przygotować ziemniaki, aby nie straciły swoich właściwości odżywczych?

 

Warto pamiętać, że składniki odżywcze rozmieszczone są w bulwach ziemniaków nierównomiernie. Najwięcej witamin i składników mineralnych znajduje się tuż pod skórką. Dlatego ziemniaki należy obierać cienko lub jeszcze lepiej – gotować lub piec je „w mundurkach". Straty składników odżywczych ziemniaków gotowanych w łupinach wynoszą do 20%, obranych – do ponad 50%. Większość witamin zawartych w ziemniakach jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego nie należy zostawiać obranych ziemniaków w wodzie. Po oczyszczeniu ziemniaki należy gotować w małej ilości lekko osolonej wody – możliwie jak najkrócej. Najkorzystniejszą metodą obróbki cieplnej ziemniaków jest gotowanie na parze, ponieważ tracą wówczas zaledwie 10–25% cennych składników. Innym dobrym sposobem ich przyrządzania jest pieczenie (najlepiej w skórce). Nie zaleca się smażenia ziemniaków, ponieważ podczas tego procesu straty witaminy C dochodzą nawet do 45%, przy jednoczesnym znacznym wzroście kaloryczności!

 

Ewelina Pałkowska
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button