Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1812
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1812-jak-przygotowa-ziemniaki-aby-nie-straciy-swoich-waciwoci-odywczych
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Jak przygotować ziemniaki, aby nie straciły swoich właściwości odżywczych?

 

Warto pamiętać, że składniki odżywcze rozmieszczone są w bulwach ziemniaków nierównomiernie. Najwięcej witamin i składników mineralnych znajduje się tuż pod skórką. Dlatego ziemniaki należy obierać cienko lub jeszcze lepiej – gotować lub piec je „w mundurkach". Straty składników odżywczych ziemniaków gotowanych w łupinach wynoszą do 20%, obranych – do ponad 50%. Większość witamin zawartych w ziemniakach jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego nie należy zostawiać obranych ziemniaków w wodzie. Po oczyszczeniu ziemniaki należy gotować w małej ilości lekko osolonej wody – możliwie jak najkrócej. Najkorzystniejszą metodą obróbki cieplnej ziemniaków jest gotowanie na parze, ponieważ tracą wówczas zaledwie 10–25% cennych składników. Innym dobrym sposobem ich przyrządzania jest pieczenie (najlepiej w skórce). Nie zaleca się smażenia ziemniaków, ponieważ podczas tego procesu straty witaminy C dochodzą nawet do 45%, przy jednoczesnym znacznym wzroście kaloryczności!

 

Ewelina Pałkowska
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button