Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1255
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1255-co-to-s-puste-kalorie
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Co to są „puste kalorie”?

 

Termin „puste kalorie” odnosi się do produktów spożywczych o dużej zawartości kalorii i jednocześnie niskiej wartości odżywczej. Są to przede wszystkim produkty bogate w tłuszcz i/lub cukier, ale ubogie w witaminy i składniki mineralne. Do najpopularniejszej żywności, która dostarcza nam jedynie dużej ilości kalorii, zaliczamy:

  • słodycze, takie jak np. cukierki, ciasta, ciasteczka, lody – składają się przede wszystkim z cukru i/lub tłuszczu,
  • słone przekąski, np. chipsy, prażynki – zawierają dużą ilość tłuszczu,
  • słodkie napoje gazowane, napoje energetyzujące, słodzone soki owocowe – zawierają duże ilości cukru,
  • żywność typu fast food – zawierają duże ilości tłuszczu,
  • alkohol – 1 g alkoholu dostarcza 7 kcal.

Powyższe produkty stanowią przede wszystkim skondensowane źródło energii pozbawionej znaczącej wartości odżywczej. Organizm człowieka może wykorzystać tylko część energii zawartej w pożywieniu – nadmiar energii jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego tak ważna jest podaż energii w zależności od potrzeb naszego organizmu.

Warto na co dzień ograniczyć spożywanie produktów dostarczających „pustych kalorii” i na przykład znaleźć „odpowiedniki”, które będą charakteryzowały się niższą zawartością cukru i/lub tłuszczu oraz wyższą wartością odżywczą. Zawsze możemy dokonać wyboru – np. szklankę słodkiego napoju gazowanego, która może zawierać nawet 7 łyżeczek cukru, zastąpić szklanką soku owocowego bez dodatku cukru lub wodą. Słodkie płatki śniadaniowe, w których składzie znajduje się cukier, możemy zamienić na własnoręcznie przygotowane musli bez dodatku cukru. Podjęcie korzystnej dla zdrowia decyzji ułatwi nam na pewno zapoznanie się z informacjami o składzie i wartości odżywczej danego produktu znajdującymi się na etykiecie.

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button