Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1255
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1255-co-to-s-puste-kalorie
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Co to są „puste kalorie”?

 

Termin „puste kalorie” odnosi się do produktów spożywczych o dużej zawartości kalorii i jednocześnie niskiej wartości odżywczej. Są to przede wszystkim produkty bogate w tłuszcz i/lub cukier, ale ubogie w witaminy i składniki mineralne. Do najpopularniejszej żywności, która dostarcza nam jedynie dużej ilości kalorii, zaliczamy:

  • słodycze, takie jak np. cukierki, ciasta, ciasteczka, lody – składają się przede wszystkim z cukru i/lub tłuszczu,
  • słone przekąski, np. chipsy, prażynki – zawierają dużą ilość tłuszczu,
  • słodkie napoje gazowane, napoje energetyzujące, słodzone soki owocowe – zawierają duże ilości cukru,
  • żywność typu fast food – zawierają duże ilości tłuszczu,
  • alkohol – 1 g alkoholu dostarcza 7 kcal.

Powyższe produkty stanowią przede wszystkim skondensowane źródło energii pozbawionej znaczącej wartości odżywczej. Organizm człowieka może wykorzystać tylko część energii zawartej w pożywieniu – nadmiar energii jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego tak ważna jest podaż energii w zależności od potrzeb naszego organizmu.

Warto na co dzień ograniczyć spożywanie produktów dostarczających „pustych kalorii” i na przykład znaleźć „odpowiedniki”, które będą charakteryzowały się niższą zawartością cukru i/lub tłuszczu oraz wyższą wartością odżywczą. Zawsze możemy dokonać wyboru – np. szklankę słodkiego napoju gazowanego, która może zawierać nawet 7 łyżeczek cukru, zastąpić szklanką soku owocowego bez dodatku cukru lub wodą. Słodkie płatki śniadaniowe, w których składzie znajduje się cukier, możemy zamienić na własnoręcznie przygotowane musli bez dodatku cukru. Podjęcie korzystnej dla zdrowia decyzji ułatwi nam na pewno zapoznanie się z informacjami o składzie i wartości odżywczej danego produktu znajdującymi się na etykiecie.

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button