Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1254
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1254-probiotyk-prebiotyk-czy-symbiotyk
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Probiotyk, prebiotyk czy symbiotyk?

 

Probiotykiem nazywamy preparat lub produkt żywnościowy zawierający pojedyncze lub mieszane kultury żywych bakterii, które wywierają korzystny wpływ na organizm człowieka. Do szczepów bakterii o udokumentowanych właściwościach probiotycznych zaliczamy m.in. Lactobacillus acidophilus NCFM, Lactobacillus casei Shirota czy Bifidobacterium breve Yakult. Wykazują one zdolność do zasiedlania przewodu pokarmowego człowieka i niszczenia bakterii chorobotwórczych w jelicie grubym człowieka. Udokumentowane w badaniach efekty zdrowotne to m.in.: ochrona przed biegunkami po antybiotykoterapii, wspomaganie działania układu odpornościowego czy obniżanie stężenia cholesterolu we krwi. Głównym źródłem probiotyków w diecie są mleczne napoje fermentowane, takie jak jogurt, kefir, maślanka czy mleko acidofilne, które wzbogacone zostały w szczepy bakterii probiotycznych. Często produkty te w swej nazwie mają przedrostek „bio” – np. biojogurt. Warto wiedzieć, iż na opakowaniu takiej żywności powinna zawsze znajdować się informacja, jakie szczepy zostały dodane do danego produktu oraz minimalną ilość żywych probiotyków, które pozostaną w produkcie do końca przydatności do spożycia.

Prebiotykiem natomiast określa się składnik pokarmowy, który nie ulega strawieniu i wykazuje korzystne działanie na rozwój i wzrost mikroflory jelita grubego, która pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka – prebiotyki są pokarmem dla probiotyków. Ponadto prebiotyki mogą również hamować aktywność bakterii chorobotwórczych. Do najczęściej dodawanych do żywności prebiotyków zaliczamy inulinę oraz oligofruktozę. Jednym z najbogatszych naturalnych źródeł prebiotyków jest korzeń cykorii. Por, dymka, czosnek czy topinambur również stanowią dobre ich źródło. Na rynku żywności o szczególnych właściwościach prozdrowotnych pojawia się coraz więcej produktów zawierających mieszaninę probiotyków i prebiotyków – połączenie ich określane jest mianem synbiotyków. Dzięki ich kompleksowemu działaniu wpływają one bardzo korzystnie na zdrowie człowieka, stymulując wzrost i rozwój bakterii prozdrowotnych. Żywność zawierająca w swym składzie probiotyki lub prebiotyki zaliczana jest do grupy tzw. żywności funkcjonalnej charakteryzującej się udokumentowanym korzystnym wpływem na zdrowie człowieka.

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button