Id kategorii - 70
Itemid - 181
view - article
id - 1899
referer -
uri - /kontroluj/1899-mniej-soli-prosz
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Mniej soli, proszę

mniej-soli-poproszeMniej soli, proszę

 

Anna Kłosińska
fizjolog żywienia 

 

Kiedyś - niezbędna jako konserwant, obecnie - dodawana prawie do wszystkich produktów spożywczych. Jej niezauważalna, a stała obecność w diecie sprawia, że niesłone znaczy dla nas niesmaczne. Sól - potrzebna w organizmie, jednak jej ''przedawkowanie'' może słono kosztować.

 

Sól jest przyprawą tak powszechnie stosowaną w kuchni, że często nie wyobrażamy sobie potraw z obniżoną jej zawartością. Dotyczy to również dzieci, które - jeśli nikt ich nie powstrzymuje - dosalają często ponad miarę.

Czy potrzebna w diecie dziecka?

Składnik soli - sód, który pomaga w utrzymaniu wapnia i innych pierwiastków w postaci rozpuszczonej w surowicy krwi, jest też konieczny do wytwarzania kwasu solnego w żołądku. Pierwiastek ten, razem z potasem, reguluje skurcze mięśni i przekazywanie sygnałów nerwowych, zapewnia też równowagę wodną w organizmie. Aby wymienione procesy przebiegały prawidłowo, dziecku w wieku powyżej 4 lat potrzeba zaledwie ok. 500 mg sodu dziennie.

Sód i sól

Dla przykładu: 1 płaska łyżeczka soli dostarcza 200 mg sodu. Natomiast zawartość sodu w wybranych produktach wynosi:

  • pieczywo wszystkich rodzajów: 550 mg w 100 g,
  • płatki kukurydziane: 1110 mg w 100 g,
  • chipsy: 1070 mg w 100 g - 360 mg w opakowaniu,
  • orzeszki ziemne solone i prażone: 400 mg w 100 g,
  • polędwica sopocka: 748 mg w 100 g.

Najczęściej w diecie, zarówno dorosłych jak i dzieci, sodu, a także soli jest znacznie więcej, niż zalecają lekarze i dietetycy. Podobnie jak cukier, sól dostaje się do naszego organizmu z niezliczonych, ''ukrytych'' źródeł. Sól stosowana jest do konserwacji wielu wyrobów i często w tych produktach występuje w bardzo dużym stężeniu.

Słone skutki

Nadmierna konsumpcja soli kuchennej prowadzi do przewlekłego zatrucia organizmu, czego skutkiem są np. wylewy krwi do mózgu i zawały serca, jak również wiele przewlekłych chorób cywilizacyjnych, takich jak: nadciśnienie, choroba wieńcowa, zaburzenia pracy nerek, czy choroby nowotworowe. Jakkolwiek schorzenia te są charakterystyczne dla wieku dorosłego, to coraz częściej zaczynają się w dzieciństwie. Duże spożycie soli powoduje też zwiększone wydalanie wapnia, co może prowadzić do osteoporozy w późniejszym wieku.

Rady dla rodziców:

  • do przyprawiania potraw zamiast soli lepiej używać ziół przyprawowych - właściwie przyprawione potrawy to charakterystyczna cecha dobrej kuchni (również dziecięcej),
  • w żywieniu dzieci należy unikać potraw konserwowych, wędzonych, wędlin, ostrych serów, dań gotowych,
  • przed podaniem dziecku nowego produktu, należy sprawdzić zawartość soli,
  • warto pamiętać, że gusty żywieniowe kształtują się już w dzieciństwie, zatem soli stosujmy jak najmniej!

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!