Id kategorii - 72
Itemid - 245
view - article
id - 270
referer -
uri - /etykiety-twarz-produktu/etykiety--sztuczki-producentow-cz-2
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Etykiety – sztuczki producentów cz. 2

etykiety-sztuczki-producentow2

 

 

dr Monika Hoffmann
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Informacje podane na etykietach często pozostawiają wiele do życzenia – od nieprawidłowości, przez braki, po przykłady oszustwa. Zapoznaj się z listą tych najczęstszych – niedociągnięć lub świadomych zabiegów.

 

Inspekcja Handlowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) systematycznie bada zgodność oznakowania produktów żywnościowych z ich faktycznym składem. Zgodnie z prawemtreść etykiety nie może wprowadzać konsumenta w błąd ani tekstem, ani znakiem graficznym. Niestety nieprawidłowe oznakowanie jest dość częste (czytaj więcej w: Etykiety – sztuczki producentów cz. 1).

Najczęstsze nieprawidłowości

Jednym z najczęstszych problemów dla wielu konsumentów jest brak lub słaba czytelność informacji dotyczącej trwałości produktu – wytłaczanej na opakowaniu lub złożonej zbyt drobnym drukiem. Często występuje także niezgodność nazwy produktu z jego składem recepturowym – np. parówki wieprzowe, w których pierwszym w składzie recepturowym składnikiem (a więc największym ilościowo) jest mięso drobiowe; schab w majeranku wytworzony z mięsa drobiowego; parówki cielęce, które z cielęciną wspólną mają tylko nazwę dodatku przyprawowego.

Braki

Wśród innych nieprawidłowości wymienić można brak:

  • nazwy i rodzaju produktu,
  • wykazu składników,
  • warunków przechowywania,
  • adresu producenta,
  • informacji o zawartości w produkcie składnika, który jest wymieniony w nazwie lub przedstawiony w formie graficznej (np. produkt o nazwie jogurt z malinami powinien zawierać informację o tym, ile malin do niego dodano),
  • określenia zawartości składnika netto,
  • numeru partii,
  • określenia roli substancji dodatkowej w produkcie bądź podania nazwy substancji dodatkowej lub jej symbolu E. Prawidłowy sposób oznakowania to np.: nazwa substancji – beta-karoten (lub wymiennie symbol E 160a), oraz jej funkcja technologiczna – barwnik; inny przykład: benzoesan sodu (lub symbol E 211) – substancja konserwująca,
  • informacji o wartości odżywczej produktu w sytuacji, kiedy producent zamieścił na opakowaniu oświadczenie żywieniowe – wtedy minimum wymaganych informacji to: energetyczność, ilość białka, tłuszczu i węglowodanów (przykładem takiego oświadczenia jest stwierdzenie: wysoka zawartość błonnika; podwyższona zawartość witaminy C, produkt light).

Prawdziwe, ale podchwytliwe

Na etykietach znajdziemy także informacje, które co prawda są prawdziwe, ale ich obecność może wprowadzać w błąd, np. sugerować niższą jakości innych produktów spożywczych lub dawać do zrozumienia, że produkt posiada szczególne właściwości. Przykładem może być umieszczenie następujących określeń:

  • „bez dodatku cukru” na opakowaniach soku winogronowego i gruszkowego – soki te nie mogą być słodzone,
  • „bez konserwantów” na jogurtach – nie można ich utrwalać konserwantami chemicznymi,
  • „bez cholesterolu” na olejach roślinnych – oleje roślinne nie zawierają cholesterolu.

Uwaga – oszustwo!

Na etykietach produktów znajdziemy także informacje, które można nazwać zwyczajnym oszustwem. Przykłady to:

  • wykorzystanie nazw „ser” lub „masło”, które są zarezerwowane wyłącznie dla przetworów mlecznych, w stosunku do produktów zawierających w swoim składzie tłuszcze roślinne (tłuszcz mleczny jest znacznie droższy niż tłuszcz roślinny, a więc masło, które jest tanie to najprawdopodobniej masło, które zostało zafałszowane);
  • nieuprawnione wykorzystanie nazw chronionych (oscypek, feta, bryndza);         
  • sugerowanie ekologicznego pochodzenia np. przez stwierdzenie: „pochodzący z czystego ekologicznie regionu”;
  • umieszczenie informacji sugerujących właściwości lecznicze (szczególnie częste w przypadku miodów, produktów mlecznych, takich jak jogurty, napojów wzbogacanych), co jest w przypadku żywności zabronione;
  • zamieszczenie informacji typu: „w polewie czekoladowej” zamiast „w polewie o smaku czekoladowym”, gdy polewa nie jest zrobiona z czekolady; „owocowy”, podczas gdy do wytworzenia produktu nie użyto soków/owoców, a jedynie aromaty owocowe;
  • zamieszczenie grafiki wprowadzającej w błąd, np. na opakowaniu jaj rysunku kur chodzących po podwórzu, podczas gdy jaja pochodzą z chowu klatkowego, a więc takiego, w którym kury w klatkach nie mają nawet ściółki.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!