Id kategorii - 72
Itemid - 246
view - article
id - 271
referer -
uri - /etykiety-twarz-produktu/etykiety--sztuczki-producentow-cz-1
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Etykiety – sztuczki producentów cz. 1

etykiety-sztuczki-producentow1

 

 

dr Monika Hoffmann
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Sok malinowy bez malin, jogurt owocowy bez owoców, mięso bez mięsa? – producenci dość często wprowadzają nas w błąd informacją podaną na opakowaniu. Przeczytaj, jak unikać pułapek.

 

Wszystkie produkty spożywcze znajdujące się w sprzedaży powinny być odpowiednio oznakowane, tak aby konsument mógł dokonać wyboru świadomie, według własnych preferencji i potrzeb. Zgodnie z prawem treść etykiety nie może wprowadzać konsumenta w błąd ani tekstem, ani znakiem graficznym. W szczególności nie może przypisywać produktowi działania, którego nie posiada oraz sugerować w jakikolwiek sposób właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia.

Wprowadzają w błąd

Pomimo dużej precyzji przepisów dotyczących wymagań wobec sposobu znakowania żywności, wiele produktów dostępnych w sklepach zawiera informacje niewystarczające, niezgodne z przepisami, czy wręcz wprowadzające w błąd. Jest to zjawisko stosunkowo częste i w związku z tym systematycznie badane przez Inspekcję Handlową.

Prowadzone w latach 2008–2009 kontrole wykazały nieprawidłowe znakowanie w przypadku niemalże 37% badanych produktów mlecznych, 24% mięsa i przetworów mięsnych, ponad 46% jaj, 26% badanych napojów bezalkoholowych, 33% soków i nektarów, 25% kontrolowanych wyrobów cukierniczych, 34% win, 43% makaronów, 34% przypraw oraz ponad 20% oliwy, itp.

Niemotywujące kary

Ilość nieprawidłowo oznakowanych produktów robi wrażenie, a niewielkie kary nie wydają się być elementem motywującym do poprawy. Nieprawidłowości w zakresie znakowania najczęściej karane są mandatem (wysokość mandatu jest niewielka, wynosi średnio ok. 200 zł) lub decyzją administracyjną nakazującą dostosowanie oznakowania produktu do obowiązujących przepisów, co wiąże się zwykle z wycofaniem produktu i jego ponownym oznakowaniem.

Raporty o wynikach kontroli znakowania są sukcesywnie publikowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) oraz Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), nie znajdziemy w nich jednak nazw produktów i producentów, co także wydaje się być czynnikiem demotywującym.

Jak unikać pułapek?

Aby uniknąć pułapek zastawianych na nas przez producentów, UOKiK radzi konsumentom:

1. Nie sugeruj się atrakcyjną szatą graficzną opakowania ani wyeksponowaną, fantazyjną nazwą, która często zamiast informować o rodzaju wyrobu może wprowadzić w błąd – należy szukać na opakowaniu nazwy rodzajowej, z reguły podanej znacznie mniejszą czcionką lub z boku opakowania.

2. Analizuj i porównuj – w celu podjęcia świadomego wyboru dobrze jest analizować i porównywać składy podobnych produktów. Możemy kupić dżem wytworzony z 30 g lub 50 g owoców na 100 g produktu, napój „z sokiem” zawierający 1% lub 20 % soku, wodę smakową z konserwantami chemicznymi lub bez nich. Zawartość mięsa w parówkach może wynosić od 20 do 70%, wędlina o nazwie drobiowa może okazać się produktem z mięsa wieprzowego, a niektóre z przetworów mięsnych wytwarza się z produktu określanego jako MOM.

3. Uważaj na MOM – jest to tzw. mięso oddzielone mechanicznie. MOM uzyskuje się w wyniku mechanicznego usunięcia reszty tkanek przylegających do kości, po oddzieleniu od nich mięśni. Zgodnie z przepisami MOM nie może być określany jako mięso (w przypadku wędlin sprzedawanych na wagę, czyli luzem, sprzedawca ma obowiązek podawania składu wędlin na wywieszkach).

4. Nie ulegaj pierwszemu wrażeniu – syrop o apetycznej nazwie „malina” wytworzony jest głównie z cukru i soku aroniowego, a malin w nim praktycznie nie ma. Napis „100%” na kartonie produktu wyglądającego jak sok, po dokładniejszym przyjrzeniu się, okazuje się być sloganem – „100% smaku”, czy „100% witaminy C”, a soku jest w tym napoju jest jedynie 20%. Butelka ozdobiona postaciami z kreskówek, którą zachwyci się nasze dziecko, może zawierać napój sztucznie barwiony i konserwowany chemicznie, a jogurt o fantazyjnej nazwie „jagodowa poezja” okaże się być produktem „o smaku jagodowym”, który smak i zapach zawdzięcza aromatom i barwnikom.

Przykłady nieprawidłowego oznakowania produktów można by mnożyć, podane powyżej to jedynie niewielki wycinek „możliwości” w tym zakresie. Uważny konsument to świadomy konsument, a krótka chwila poświęcona na analizę treści etykiety pozwala zwykle zweryfikować pierwsze, czasem mylne wrażenie o charakterze produktu, który wkładamy do koszyka (czytaj też: Etykiety – sztuczki producentów cz.2).

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!