Id kategorii - 229
Itemid - 81
view - article
id - 961
referer -
uri - /eksperci-o-popularnych-dietach/961-monodiety-diety-uproszczone
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Monodiety (diety uproszczone)

 

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki

 

Monodiety to diety jednoskładnikowe – podstawą całodziennego menu jest jeden określony produkt spożywczy, od którego wywodzi się nazwa diety. Wyróżniamy więc m.in. dietę jabłkową, bananową, makaronową, ziemniaczaną czy sokową. Często stosowane jako diety odchudzające.

ZALETY:

Ta dieta nie ma żadnych racjonalnych zalet, jej jedyną zaletą może być łatwość komponowania, bo skupiamy się tylko na jednym produkcie spożywczym…

WADY:

  • opierają się na spożyciu tylko jednego produktu, są więc dietami o niskiej wartości odżywczej, nie pokryją w pełni zapotrzebowania na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu,
  • „głodówką bez głodzenia się” – stosując np. dietę jabłkową, na śniadanie, obiad i kolację jemy jedynie jabłka, zaspokajamy podstawową potrzebę fizjologiczną, jaką jest głód, jednocześnie głodząc nasz organizm, gdyż jadłospis składający się z samych jabłek nie dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiednich ilościach,
  • przyczyniają się do powstawania niedoborów żywieniowych, co z kolei może spowodować pogorszenie stanu zdrowia, szczególnie jeśli taki rodzaj diety stosujemy przez kilka tygodni, 
  • mogą wpłynąć na pogorszenie samopoczucia, do czego przyczynia się bardzo monotonny charakter tych diet, ciągłe spożywanie tego samego produktu może spowodować niechęć do jego jedzenia, znużenie, apatię i rozdrażnienie,
  • przyczyniają się do spożycia nadmiernych ilości substancji antyodżywczych obecnych w niektórych produktach żywnościowych – np. osoby stosujące dietę kapuścianą z powodu niedostatecznego spożycia jodu mogą być zagrożone wolotwórczym działaniem substancji goitrogennych zawartych w kapuście,
  • są niewłaściwie zbilansowane i niskoenergetyczne, dlatego przyczyniają się do spowolnienia przemiany materii,
  • ze względu na niską wartość energetyczną szybkie zmniejszenie masy ciała jest przede wszystkim związane z utratą płynów, a nie tkanki tłuszczowej. W sytuacji deficytu energii z pożywienia organizm w pierwszej kolejności pozyskuje ją z glikogenu, a podczas rozpadu 1 g glikogenu uwalnia się 3,5 g wody, stąd tak szybka utrata wagi. Dlatego też po powrocie do starych nawyków żywieniowych obserwujemy efekt jojo (z tego względu monodiety zdecydowanie nie należą do skutecznych sposobów walki z nadwagą czy otyłością),
  • diety jednoskładnikowe nie kształtują prawidłowych nawyków żywieniowych, zatem nie mieszczą się w kategoriach racjonalnych i zdrowych diet.

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button