Id kategorii - 229
Itemid - 81
view - article
id - 959
referer -
uri - /eksperci-o-popularnych-dietach/959-dieta-dukana
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Dieta Dukana

Ewelina Pałkowska
Polskie Towarzystwo Dietetyki

 

Wysokobiałkowa dieta opracowana przez francuskiego lekarza, Pierre’a Dukana, święci triumfy – podręczników, artykułów (w prasie i na portalach internetowych) opisujących zasady diety i podających przepisy dań jest co niemiara. Obecnie dieta ta jest jedną z najpopularniejszych także w Polsce. Częściej sięgają po nią kobiety, a efekty diety są dosyć szybko widoczne i nierzadko spektakularne.

Zasady diety

Dieta składa się z czterech faz:

Faza I – Faza ataku

Menu na tym etapie oparte jest wyłącznie na chudym mięsie i nabiale: chude mięso, drób bez skóry, chude wędliny, nabiał, ryby, owoce morza oraz jaja. Zaleca się wypijanie ok. 1,5 l wody, dozwolone są także: kawa, herbaty, przyprawy, korniszony, cytryna i sól.

Faza II – Faza naprzemienna

W drugiej fazie rozszerza się jadłospis o surowe lub gotowane warzywa, jednak nie wszystkie. Dozwolone są m.in.: pomidory, papryka, szparagi, sałata, kapusta, szpinak, ogórki grzyby, rzodkiewki, seler, bakłażany, marchew i buraki.

Faza III – Faza utrwalenia

Według autora jest to najważniejszy etap diety i rozpoczyna się w momencie uzyskania wymarzonej masy ciała. Czas trwania tego etapu zależy liczby zgubionych kilogramów (10 dni na każdy kilogram). W tej fazie grupę produktów dozwolonych należy wzbogacić o: owoce (nie wszystkie, 1 porcja dziennie) i pieczywo pełnoziarniste (2 kromki dziennie). Dwa razy w tygodniu można spożyć: makaron, ryż lub ziemniaki, ponadto dwukrotnie w ciągu tygodniu dopuszcza się tzw. pełen obiad + kieliszek czerwonego wina. Jednak po takiej uczcie należy na 1 dzień powrócić do pierwszej fazy diety.

Faza IV – Faza stabilizacji

Na tym etapie diety, po ustabilizowaniu nowej masy ciała, autor zaleca powrót do diety podstawowej (określonej jako normalnej). Aby utrzymać efekty diety zaleca się raz w tygodniu jednodniowy powrót do menu fazy I.

ZALETY:

  • szybka redukcja masy ciała (według obietnic autora: nawet 15 kg w ciągu 2–3 miesięcy),
  • dostępność składników, łatwość przygotowania zalecanego menu,
  • nie ma ograniczenia ilości spożywanych produktów (zalecanych w poszczególnych fazach),
  • osoby stosujące dietę nie skarżą się na uczucie głodu.

WADY:

  • rygorystyczne zasady, jak sam autor określa: zabrania się przyjmowania produktów spoza listy, gdyż wówczas zostanie zaburzona zasada niełączenia i dieta może nie przynieść efektu,
  • monotonna, mało urozmaicona,
  • nadmierna zawartość białka w diecie może u niektórych osób wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie nerek (objawy zaburzonej pracy nerek odczuwalne są dopiero po upływie pewnego czasu),
  • znikome spożycie warzyw i owoców prowadzić może do niedoborów witamin (szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym) i składników mineralnych,
  • ograniczona zawartość węglowodanów w diecie może prowadzić do stanów ogólnego osłabienia, przewlekłego zmęczenia, zaburzeń koncentracji, spadku wydolności fizycznej,
  • niedobór błonnika pokarmowego w diecie prowadzi do zaparć!

Dieta Dukana nie jest odpowiednia dla wszystkich, jej stosowania powinni unikać:

  • Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią sposób żywienia kobiet istotnie wpływa na zdrowie i rozwój dziecka, stąd też zaleca się, by dieta kobiety w ciąży i kobiety karmiącej oparta była na zasadach prawidłowego żywienia, gdzie podstawową rolę odgrywa zasada różnorodności.
  • Osoby czynnie uprawiające sport ograniczona podaż węglowodanów może wpłynąć na spadek formy.
  • Osoby chore na cukrzycę wszystkie osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej powinny przestrzegać indywidualnego planu żywieniowego opracowanego przez dietetyka, który uwzględnia również leczenie insuliną lub lekami hipoglikemizującymi.
  • Dzieci i młodzież znajdująca się w okresie dojrzewania – sposób żywienia osób młodych powinien być różnorodny i dostosowany do potrzeb rozwijającego się organizmu. Powinien uwzględniać odpowiednie ilości wszystkich składników, w tym białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i składników mineralnych. Nadmierne restrykcje składników odżywczych mogą niekorzystnie wpływać na harmonijny rozwój młodych organizmów.

Dieta Dukana nie jest zgodna z zasadami prawidłowego żywienia, stwarza ryzyko niedoborów witamin i składników mineralnych – związków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponadto, nie kształtuje właściwych nawyków żywieniowych, stąd też  diety Dukana nie można zaliczyć do diet racjonalnych i zalecanych.

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button