Id kategorii - 229
Itemid - 81
view - article
id - 959
referer -
uri - /eksperci-o-popularnych-dietach/959-dieta-dukana
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Dieta Dukana

Ewelina Pałkowska
Polskie Towarzystwo Dietetyki

 

Wysokobiałkowa dieta opracowana przez francuskiego lekarza, Pierre’a Dukana, święci triumfy – podręczników, artykułów (w prasie i na portalach internetowych) opisujących zasady diety i podających przepisy dań jest co niemiara. Obecnie dieta ta jest jedną z najpopularniejszych także w Polsce. Częściej sięgają po nią kobiety, a efekty diety są dosyć szybko widoczne i nierzadko spektakularne.

Zasady diety

Dieta składa się z czterech faz:

Faza I – Faza ataku

Menu na tym etapie oparte jest wyłącznie na chudym mięsie i nabiale: chude mięso, drób bez skóry, chude wędliny, nabiał, ryby, owoce morza oraz jaja. Zaleca się wypijanie ok. 1,5 l wody, dozwolone są także: kawa, herbaty, przyprawy, korniszony, cytryna i sól.

Faza II – Faza naprzemienna

W drugiej fazie rozszerza się jadłospis o surowe lub gotowane warzywa, jednak nie wszystkie. Dozwolone są m.in.: pomidory, papryka, szparagi, sałata, kapusta, szpinak, ogórki grzyby, rzodkiewki, seler, bakłażany, marchew i buraki.

Faza III – Faza utrwalenia

Według autora jest to najważniejszy etap diety i rozpoczyna się w momencie uzyskania wymarzonej masy ciała. Czas trwania tego etapu zależy liczby zgubionych kilogramów (10 dni na każdy kilogram). W tej fazie grupę produktów dozwolonych należy wzbogacić o: owoce (nie wszystkie, 1 porcja dziennie) i pieczywo pełnoziarniste (2 kromki dziennie). Dwa razy w tygodniu można spożyć: makaron, ryż lub ziemniaki, ponadto dwukrotnie w ciągu tygodniu dopuszcza się tzw. pełen obiad + kieliszek czerwonego wina. Jednak po takiej uczcie należy na 1 dzień powrócić do pierwszej fazy diety.

Faza IV – Faza stabilizacji

Na tym etapie diety, po ustabilizowaniu nowej masy ciała, autor zaleca powrót do diety podstawowej (określonej jako normalnej). Aby utrzymać efekty diety zaleca się raz w tygodniu jednodniowy powrót do menu fazy I.

ZALETY:

  • szybka redukcja masy ciała (według obietnic autora: nawet 15 kg w ciągu 2–3 miesięcy),
  • dostępność składników, łatwość przygotowania zalecanego menu,
  • nie ma ograniczenia ilości spożywanych produktów (zalecanych w poszczególnych fazach),
  • osoby stosujące dietę nie skarżą się na uczucie głodu.

WADY:

  • rygorystyczne zasady, jak sam autor określa: zabrania się przyjmowania produktów spoza listy, gdyż wówczas zostanie zaburzona zasada niełączenia i dieta może nie przynieść efektu,
  • monotonna, mało urozmaicona,
  • nadmierna zawartość białka w diecie może u niektórych osób wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie nerek (objawy zaburzonej pracy nerek odczuwalne są dopiero po upływie pewnego czasu),
  • znikome spożycie warzyw i owoców prowadzić może do niedoborów witamin (szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym) i składników mineralnych,
  • ograniczona zawartość węglowodanów w diecie może prowadzić do stanów ogólnego osłabienia, przewlekłego zmęczenia, zaburzeń koncentracji, spadku wydolności fizycznej,
  • niedobór błonnika pokarmowego w diecie prowadzi do zaparć!

Dieta Dukana nie jest odpowiednia dla wszystkich, jej stosowania powinni unikać:

  • Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią sposób żywienia kobiet istotnie wpływa na zdrowie i rozwój dziecka, stąd też zaleca się, by dieta kobiety w ciąży i kobiety karmiącej oparta była na zasadach prawidłowego żywienia, gdzie podstawową rolę odgrywa zasada różnorodności.
  • Osoby czynnie uprawiające sport ograniczona podaż węglowodanów może wpłynąć na spadek formy.
  • Osoby chore na cukrzycę wszystkie osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej powinny przestrzegać indywidualnego planu żywieniowego opracowanego przez dietetyka, który uwzględnia również leczenie insuliną lub lekami hipoglikemizującymi.
  • Dzieci i młodzież znajdująca się w okresie dojrzewania – sposób żywienia osób młodych powinien być różnorodny i dostosowany do potrzeb rozwijającego się organizmu. Powinien uwzględniać odpowiednie ilości wszystkich składników, w tym białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i składników mineralnych. Nadmierne restrykcje składników odżywczych mogą niekorzystnie wpływać na harmonijny rozwój młodych organizmów.

Dieta Dukana nie jest zgodna z zasadami prawidłowego żywienia, stwarza ryzyko niedoborów witamin i składników mineralnych – związków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponadto, nie kształtuje właściwych nawyków żywieniowych, stąd też  diety Dukana nie można zaliczyć do diet racjonalnych i zalecanych.

Komentarze  

 
Marta
#1 Nie zgodzę sięMarta 2013-05-15 18:04
W dni PW Dukan zaleca spożywanie kg warzyw.Więc ilość nie jest znikoma.
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button