Id kategorii - 77
Itemid - 286
view - article
id - 326
referer -
uri - /po-co-by-aktywnym/niedoceniony-a-bezcenny
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

niedoceniany_a_bezcenny

Niedoceniony a bezcenny

 

Jolanta Derbich
Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie

Poprawia pamięć i koncentrację, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza poziom stresu - nie, nie piszemy o nowej supertabletce, drogiej kuracji czy wyjeździe na Cypr! Proponujemy wybrać się na - spacer. Przekonaj się, co możesz zyskać, zwłaszcza gdy na przechadzkę wybierzesz się z rodziną.

 

Wielu dorosłych pamięta zapewne żwawe rytmy i słowa harcerskich piosenek, które śpiewało się w marszu, podczas wycieczek i na harcerskich biwakach lub obozach, przy ogniskach rozpalanych na leśnych polanach - niezapomniany klimat młodości. Nie każdy może sobie pozwolić na wycieczkę za miasto, ale nic, poza lenistwem ruchowym, nie usprawiedliwia rezygnacji ze spacerów. Wiele osób nie docenia walorów tej najprostszej i na pewno najtańszej formy rekreacji. A zyskać można naprawdę bardzo dużo.

Wiele do zyskania

Podczas spaceru dotleniamy organizm, odzyskujemy psychiczną równowagę i dobry nastrój. Potwierdzają to wyniki badań opublikowane w czasopiśmie ''The Annals of Behavioural Medicine'', zgodnie z którymi już 20-minutowy marsz wydatnie zmniejsza poziom stresu. Umiarkowanie szybki marsz to świetny sposób na dotlenienie organizmu - ruszając się, musimy szybciej i głębiej oddychać, a zatem więcej tlenu dociera do płuc, co zwiększa ich pojemność. Serce, zmuszone do wydajniejszej pracy, pompuje więcej krwi, kurcząc się silniej, a tym samym rzadziej - dlatego regularne spacery obniżają ciśnienie krwi. Ponadto amerykańscy naukowcy udowodnili, że spacer poza miastem, po terenach zielonych, wydatnie poprawia pamięć i koncentrację.

Rodzinna rekreacja

Nie trzeba też szczególnych badań, żeby stwierdzić, że jest to taka forma rekreacji, którą może uprawiać każdy - niezależnie od płci, wieku, poziomu sprawności fizycznej, miejsca zamieszkania itd. Jest to więc świetna forma rodzinnej rekreacji, przynajmniej podczas weekendu, kiedy wszyscy - rodzice i dzieci - chcą razem spędzać wolny czas. Poza porcją zdrowia, którą sobie niewątpliwie w ten sposób aplikujemy, mamy możliwość porozmawiania ze sobą o sprawach, których nie można ''przegadać'' przez długie tygodnie, bo nie ma na to czasu. Warto zapytać dzieci o ich sprawy - i szkolne, i koleżeńskie, dowiedzieć się, co nasza pociecha obecnie przeżywa, co ją martwi, a co cieszy.

Lepsza pamięć i sen

A po powrocie - zrelaksowane dziecko na pewno szybciej upora się z odrobieniem pracy domowej, wpadnie na pomysł rozwiązania trudnego dotąd zadania z matematyki, łatwiej nauczy się kilku nowych, obcojęzycznych słówek. A my? Na pewno po spacerze będziemy lepiej spać, a rano z większą ochotą - i może bez konieczności wypicia pobudzającej filiżanki kawy - rozpoczniemy pełen wyzwań dzień. Polecam spróbować! Tym bardziej, że nic tu nie można stracić. A zyskać? To już niech każdy sprawdzi sam!

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!