Id kategorii - 42
Itemid - 58
view - article
id - 191
referer -
uri - /dla-urody/191-pikna-skora-bez-wypryskow-diety-dla-urody
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Piękna skóra bez wyprysków

dieta_dla_urody_piekna_skora_bez_wypryskow

 

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki

 

Kremy i balsamy do ciała to nie wszystko – jeśli chcemy cieszyć się ładną i zdrową skórą, musimy zadbać o nią „od środka”, czyli właściwą dietą. Racjonalna dieta, czyli podstawowa warunkuje zdrowie skóry. Dowiedz się, jakie produkty korzystnie wpływają na jej wygląd, a czego najlepiej unikać.

 

 

Na wygląd naszej skóry wpływa szereg czynników, do których możemy zaliczyć czynniki genetyczne, środowiskowe, klimatyczne – np. promieniowanie słoneczne, a także stres, wiek czy sposób jej pielęgnacji. Niestety często pomijanym czynnikiem warunkującym zdrowie i ładny wygląd skóry jest właściwa dieta.

Nasza tarcza ochronna

Skóra pełni szereg ważnych funkcji w naszym organizmie. Izoluje środowisko wewnętrzne od zewnętrznego – stanowi więc biologiczną ochronę organizmu. Bierze również udział w odbieraniu bodźców ze środowiska zewnętrznego, np. termicznych, stąd jej duża rola m.in. w termoregulacji ustroju. Przez skórę wchłaniają się też różne substancje.

Równowaga kwasowo-zasadowa

Nieprawidłowy sposób żywienia może być przyczyną suchości skóry i jej łuszczenia się, a także łojotoku. Niewłaściwie zbilansowana dieta powoduje zakwaszenie organizmu i zwiększa wrażliwość skóry na podrażnienia. Produktami kwasotwórczymi w naszym jadłospisie są mięso, ryby, jaja, produkty zbożowe oraz kawa i herbata. Natomiast warzywa, owoce, mleko i sery są grupą zasadotwórczą, zatem dieta w nie obfitująca zmniejsza wrażliwość skóry na podrażnienia. Dlatego tak ważne jest, aby każdy posiłek zawierał produkty z obu tych grup, ze szczególnym uwzględnieniem dużej ilości warzyw, co zapewni równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

„Dobry” błonnik, „zły” cukier

Na zły stan naszej skóry może mieć wpływ również niska zawartość błonnika pokarmowego w naszej diecie, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Jego niedobory (poniżej 20 g/dobę) mogą być przyczyną nieregularnych wypróżnień i zaparć, co z kolei prowadzi do przetłuszczania się skóry, pojawienia się krost i nasilenia objawów trądziku pospolitego i różowatego. Znaczne pogorszenie stanu skóry obserwuje się również w przypadku diety o wysokim indeksie glikemicznym i dużą zawartością tłuszczów nasyconych, dlatego też należy ograniczyć spożycie słodyczy oraz żywności wysoko przetworzonej typu fast food. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym to przede wszystkim produkty wysoko przetworzone oraz z dużą zawartością cukru.

„Przyprawiaj” witaminami

Stan zmian skórnych może się zaostrzać pod wpływem stosowania ostrych przypraw, dlatego najlepiej zastąpić je ziołami. Do zaburzeń w funkcjonowaniu skóry, a nawet chorób, mogą również prowadzić niedobory witamin. W leczeniu zmian patologicznych skóry, np. trądziku, wykorzystywana jest przede wszystkim witamina A, której bogatym źródłem są takie produkty, jak: wątróbka oraz pomarańczowe i zielone warzywa. Witaminą łagodzącą zmiany łojotokowe skóry jest witamina E, którą przede wszystkim znajdziemy w orzechach, nasionach i kiełkach. Wygląd skóry z wypryskami poprawiają również witaminy z grupy B, które znajdują się m.in. w mleku i przetworach mlecznych czy gruboziarnistych produktach zbożowych.

Woda i cenne pierwiastki

Mając na względzie zdrowie naszej cery, nie możemy zapomnieć o pierwiastkach, takich jak: cynk (bogate w ten pierwiastek są nasiona, np. pestki dyni, a także kiełki, ryby, mięso i jaja), selen (dobrym źródłem mogą być produkty z pełnego przemiału, orzechy brazylijskie, czy ryby), siarka (jej dobrym źródłem są jaja, ryby, mięso oraz warzywa cebulowe) czy miedź (źródłem miedzi jest m.in. wątróbka, nasiona i orzechy oraz produkty z pełnego przemiału). Ważne jest również wypijanie odpowiedniej ilości płynów (około 2 l dziennie), gdyż woda uczestniczy w usuwaniu toksyn z naszego organizmu.

  

PRZEJDŹ DO DIETY:

pointer_zobaczPiękne włosy i paznokcie

pointer_zobaczWieczna młodość - dieta przeciw objawom starzenia