Id kategorii - 54
Itemid - 138
view - article
id - 140
referer -
uri - /pij-mleko-i-chudnij
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Pij mleko i chudnij!

mleczne_pij_mleko_chudnij_dieta_odchudzanie

dr Sa’eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Nowa recepta na szczupłą sylwetkę i zrzucenie zbędnych kilogramów? Poznaj mechanizmy, dzięki którym mleko i produkty mleczne zmniejszają ryzyko nadwagi/otyłości i pomagają w redukcji masy ciała. Ostatnie badania naukowe wykazują, że wapń, a szczególnie produkty mleczne mogą odgrywać ważną rolę w kontroli masy ciała.

Okazuje się, że osoby, które spożywają mleko i przetwory mleczne są chudsze od osób unikających tych produktów.

Czy to mleko tuczy?

Ludzie często unikają mleka i produktów mlecznych, bo uważają, że mleko „tuczy”, a nie jest to prawda. Wiele produktów spożywczych (patrz: tabelka poniżej) zawiera dużo więcej tłuszczu niż mleko. Zatem mogą one przyczyniać się do przyrostu masy ciała bardziej niż mleko – nawet pełne! 

Rodzaj produktu

 

Tłuszcz (g)

Tłuszcz 
w produktach 
(%)

Mleko

Mleko odtłuszczone (200 ml)

0,62

0,3

Mleko półtłuste (200 ml)

3,5

ok. 2

Mleko pełne (200 ml)

7,0

3,2

Wybrane produkty spożywcze

Ciasteczka typu biszkopty (2 szt. – 30 g)

7,2

24,1

Chipsy (mała paczka)

13,7

34,2

Baton czekoladowy (50 g)

15,4

30,7

Frytki (średnia porcja)

17,1

15,5

Pączek z dżemem (75 g)

10,9

14,5

Mleko a otyłe dzieci

Badania wykazują, że dzieci, u których obserwuje się wyższy poziom spożycia wapnia i produktów mlecznych, mają mniejszą masą tłuszczową ciała niż dzieci unikające mleka. W przypadku dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością ważne jest spowolnienie tempa przyrostu masy ciała przy jednoczesnym zachowaniu normalnych procesów wzrostowych i rozwojowych. Zachowanie właściwej masy ciała przez cały okres dzieciństwa zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości w wieku dorosłym. Ważne jest więc, by zachęcać dzieci i młodzież do spożywania niskotłuszczowych produktów mlecznych zarówno celem profilaktyki, jak i podczas leczenia nadwagi i otyłości.

Ogólnie  dzieciom i młodzieży zalecamy codziennie 2 porcje mleka i produktów mlecznych, gdzie 1 porcja produktów mlecznych to: 1 szklanka mleka lub kefiru lub jogurtu lub maślanki albo 30 g sera żółtego. Dzieciom i młodzieży bardzo aktywnym fizycznie zalecamy nawet 3 porcje mleka i produktów mlecznych dziennie. 

Mleko a otyli dorośli

Kontrolowane badania kliniczne przeprowadzone w ciągu ostatnich lat wykazały, że u osób dorosłych z nadwagą lub otyłością, które włączyły zalecane ilości wapnia/produktów mlecznych do zrównoważonej diety odchudzającej, ubytek masy ciała i masy tłuszczowej ciała był większy, niż u osób stosujących dobrze zbilansowaną dietę odchudzającą, ale bez produktów mlecznych lub z niewielkim ich udziałem.

Jak odchudza?

Jest kilka mechanizmów, dzięki którym wapń/produkty mleczne zmniejszają ryzyko nadwagi/otyłości i pomagają w redukcji masy ciała oraz tłuszczowej masy ciała:

1. Wysoki poziom wapnia w diecie obniża gromadzenie tłuszczu w komórkach tłuszczowych i tym samym nie powoduje przyrostu masy ciała – nawet podczas stosowania wysokoenergetycznej diety. Przyczynia się również do zwiększenia rozpadu tłuszczu zapasowego oraz zachowania ciepłotwórczego działania pokarmu podczas stosowania diet niskokalorycznych, a tym samym znacznie przyspiesza utratę masy ciała.
Produkty mleczne, z uwagi na dużą koncentrację wapnia, przyczyniają się do zmniejszenia wykorzystania tłuszczu z pożywienia, bowiem wapń tworzy kompleks z kwasami tłuszczowymi, zwłaszcza nasyconymi. Taka interakcja jest bardzo ważna – nie tylko z powodu zmniejszenia utylizacji energii z tłuszczu, lecz także dzięki zmniejszeniu ryzyka chorób serca, bowiem kwasy tłuszczowe nasycone zwiększają syntezę cholesterolu w organizmie. 

2.Duża koncentracja leucyny (jednego z aminokwasów niezbędnych) w białkach serwatki może przyczyniać się do wzrostu i zwiększenia masy mięśni szkieletowych i tym samym sprzyjać utrzymaniu masy mięśniowej podczas procesu odchudzania. Wysoka koncentracja leucyny i innych aminokwasów zawartych w produktach mlecznych może być ważnym czynnikiem mającym wpływ na regulację dopływu energii z tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej.

3. CLA (sprzężone dieny kwasu linolowego) - reguluje gromadzenie tkanki tłuszczowej w ciele. Mechanizm ten dobrze jest widoczny w przypadku zwierząt natomiast w przypadku ludzi efekty wydają się być mniejsze. (o CLA czytaj także w: CLA – naturalne izomery trans oraz Cała prawda o maśle)

Uwaga! Produkty mleczne włączone do diety odchudzającej są skuteczniejsze w zmniejszaniu masy ciała i masy tłuszczowej ciała niż suplementacja diety wapniem czy stosowanie diety ubogiej w produkty mleczne.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież