Id kategorii - 54
Itemid - 138
view - article
id - 140
referer -
uri - /pij-mleko-i-chudnij
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Pij mleko i chudnij!

mleczne_pij_mleko_chudnij_dieta_odchudzanie

dr Sa’eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Nowa recepta na szczupłą sylwetkę i zrzucenie zbędnych kilogramów? Poznaj mechanizmy, dzięki którym mleko i produkty mleczne zmniejszają ryzyko nadwagi/otyłości i pomagają w redukcji masy ciała. Ostatnie badania naukowe wykazują, że wapń, a szczególnie produkty mleczne mogą odgrywać ważną rolę w kontroli masy ciała.

Okazuje się, że osoby, które spożywają mleko i przetwory mleczne są chudsze od osób unikających tych produktów.

Czy to mleko tuczy?

Ludzie często unikają mleka i produktów mlecznych, bo uważają, że mleko „tuczy”, a nie jest to prawda. Wiele produktów spożywczych (patrz: tabelka poniżej) zawiera dużo więcej tłuszczu niż mleko. Zatem mogą one przyczyniać się do przyrostu masy ciała bardziej niż mleko – nawet pełne! 

Rodzaj produktu

 

Tłuszcz (g)

Tłuszcz 
w produktach 
(%)

Mleko

Mleko odtłuszczone (200 ml)

0,62

0,3

Mleko półtłuste (200 ml)

3,5

ok. 2

Mleko pełne (200 ml)

7,0

3,2

Wybrane produkty spożywcze

Ciasteczka typu biszkopty (2 szt. – 30 g)

7,2

24,1

Chipsy (mała paczka)

13,7

34,2

Baton czekoladowy (50 g)

15,4

30,7

Frytki (średnia porcja)

17,1

15,5

Pączek z dżemem (75 g)

10,9

14,5

Mleko a otyłe dzieci

Badania wykazują, że dzieci, u których obserwuje się wyższy poziom spożycia wapnia i produktów mlecznych, mają mniejszą masą tłuszczową ciała niż dzieci unikające mleka. W przypadku dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością ważne jest spowolnienie tempa przyrostu masy ciała przy jednoczesnym zachowaniu normalnych procesów wzrostowych i rozwojowych. Zachowanie właściwej masy ciała przez cały okres dzieciństwa zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości w wieku dorosłym. Ważne jest więc, by zachęcać dzieci i młodzież do spożywania niskotłuszczowych produktów mlecznych zarówno celem profilaktyki, jak i podczas leczenia nadwagi i otyłości.

Ogólnie  dzieciom i młodzieży zalecamy codziennie 2 porcje mleka i produktów mlecznych, gdzie 1 porcja produktów mlecznych to: 1 szklanka mleka lub kefiru lub jogurtu lub maślanki albo 30 g sera żółtego. Dzieciom i młodzieży bardzo aktywnym fizycznie zalecamy nawet 3 porcje mleka i produktów mlecznych dziennie. 

Mleko a otyli dorośli

Kontrolowane badania kliniczne przeprowadzone w ciągu ostatnich lat wykazały, że u osób dorosłych z nadwagą lub otyłością, które włączyły zalecane ilości wapnia/produktów mlecznych do zrównoważonej diety odchudzającej, ubytek masy ciała i masy tłuszczowej ciała był większy, niż u osób stosujących dobrze zbilansowaną dietę odchudzającą, ale bez produktów mlecznych lub z niewielkim ich udziałem.

Jak odchudza?

Jest kilka mechanizmów, dzięki którym wapń/produkty mleczne zmniejszają ryzyko nadwagi/otyłości i pomagają w redukcji masy ciała oraz tłuszczowej masy ciała:

1. Wysoki poziom wapnia w diecie obniża gromadzenie tłuszczu w komórkach tłuszczowych i tym samym nie powoduje przyrostu masy ciała – nawet podczas stosowania wysokoenergetycznej diety. Przyczynia się również do zwiększenia rozpadu tłuszczu zapasowego oraz zachowania ciepłotwórczego działania pokarmu podczas stosowania diet niskokalorycznych, a tym samym znacznie przyspiesza utratę masy ciała.
Produkty mleczne, z uwagi na dużą koncentrację wapnia, przyczyniają się do zmniejszenia wykorzystania tłuszczu z pożywienia, bowiem wapń tworzy kompleks z kwasami tłuszczowymi, zwłaszcza nasyconymi. Taka interakcja jest bardzo ważna – nie tylko z powodu zmniejszenia utylizacji energii z tłuszczu, lecz także dzięki zmniejszeniu ryzyka chorób serca, bowiem kwasy tłuszczowe nasycone zwiększają syntezę cholesterolu w organizmie. 

2.Duża koncentracja leucyny (jednego z aminokwasów niezbędnych) w białkach serwatki może przyczyniać się do wzrostu i zwiększenia masy mięśni szkieletowych i tym samym sprzyjać utrzymaniu masy mięśniowej podczas procesu odchudzania. Wysoka koncentracja leucyny i innych aminokwasów zawartych w produktach mlecznych może być ważnym czynnikiem mającym wpływ na regulację dopływu energii z tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej.

3. CLA (sprzężone dieny kwasu linolowego) - reguluje gromadzenie tkanki tłuszczowej w ciele. Mechanizm ten dobrze jest widoczny w przypadku zwierząt natomiast w przypadku ludzi efekty wydają się być mniejsze. (o CLA czytaj także w: CLA – naturalne izomery trans oraz Cała prawda o maśle)

Uwaga! Produkty mleczne włączone do diety odchudzającej są skuteczniejsze w zmniejszaniu masy ciała i masy tłuszczowej ciała niż suplementacja diety wapniem czy stosowanie diety ubogiej w produkty mleczne.