Id kategorii - 54
Itemid - 140
view - article
id - 138
referer -
uri - /nadcinienie-ttnicze-krwi
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Nadciśnienie tętnicze krwi

mleczne nadcisnienie tetnicze 02

dr Sa’eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, w której stwierdza się stałe lub okresowe podwyższenie ciśnienia krwi. W większości przypadków (ponad 90%) przyczyna wystąpienia choroby nie jest znana – istnieje jednak prawdopodobieństwo, że mogą ją wywoływać czynniki genetyczne lub środowiskowe.

Dieta DASH – to się sprawdza!

Udowodniono, że dieta DASH* znacznie i szybko obniża ciśnienie tętnicze u osób z nadciśnieniem. W skład tej diety wchodzą niskotłuszczowe i beztłuszczowe produkty mleczne (2–3 porcje na dzień), owoce (4–5 porcji na dzień), warzywa (4–5 porcji na dzień), produkty pełnoziarniste oraz chude mięso. Stosowanie diety DASH pozytywnie wpływa też na inne czynniki ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, m.in. obniża stężenie cholesterolu całkowitego we krwi (TC), złego cholesterolu LDL i homocysteiny.

Rola wapnia

Wyniki 10-letnich, wieloośrodkowych badań CARDIA, z udziałem ponad 3000 osób, wykazały obniżenie ciśnienia tętniczego krwi u osób z nadciśnieniem spożywających duże ilości produktów mlecznych (Pereira, 2002). Dzieje się tak za sprawą wapnia. Dieta, w której duży udział mają bogate w wapń produkty mleczne, powoduje zmniejszenie ciśnienia tętniczego krwi. Z kolei dieta uboga w wapń powoduje podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi (Fleet, 1999).

Rola stylu życia

Prowadzenie zdrowego stylu życia przez wszystkie osoby jest bardzo ważne w prewencji nadciśnienia tętniczego krwi i stanowi nieodzowną część składową leczenia tej choroby. Poniższa tabela przedstawia elementy stylu życia oraz modyfikacje, których wprowadzenie w życie zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi. Należy jednak podkreślić, że o wpływie tych modyfikacji decyduje „dawka” i czas, może być on różny u różnych osób. Ważne jest też, że w celu zmniejszenia ryzyka wszystkich chorób układu sercowo-naczyniowego należy rzucić palenie tytoniu.

Skuteczność modyfikacji stylu życia w leczeniu nadciśnienia tętniczego krwi

Modyfikacja

Zalecenie

Szacunkowa redukcja ciśnienia skurczowego i rozkurczowego (zakres).

Redukcja masy ciała

Dążenie do utrzymania prawidłowej masy ciała (BMI 18,5–24,9).

5–20 mmHg na 10 kg utraty masy ciała

Stosowanie diety DASH

Spożywanie owoców i warzyw oraz chudego mleka i niskotłuszczowych produktów mlecznych.

814 mmHg

Ograniczenie spożycie soli

Ograniczenie spożycia sodu do ilości nieprzekraczającej 100 mmol na dobę, czyli 2,4 g sodu lub 6 g soli kuchennej.

2–8 mmHg

Aktywność fizyczna

Regularny wysiłek aerobowy, np. energiczny spacer – co najmniej 4 razy w tygodniu, za każdym razem przez co najmniej 30 minut.

4–9 mmHg

Umiarkowane picie alkoholu

Ograniczenie picia alkoholu do ilości nie większej niż 2 drinki na dobę (mężczyźni) i nie większej niż 1 drink na dobę (kobiety i osoby z małą masą ciała), gdzie 2 drinki = 25–30 ml etanolu (np. ok. 700 ml piwa lub ok. 300 ml wina lub ok. 90 ml mocnego alkoholu o zawartości alkoholu 80%).

2–4 mmHg

 

* Dietary Approach to Stop Hypertension (DASH) – podejście dietetyczne w celu prewencji i leczenia nadciśnienia tętniczego krwi.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież