Id kategorii - 54
Itemid - 141
view - article
id - 137
referer -
uri - /insulinooporno-i-cukrzyca-typu-2
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Insulinooporność i cukrzyca typu 2

mleczne insulinoopornosc 02

dr Sa'eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Insulinoopornością nazywamy stan zmniejszonego działania insuliny na tkanki docelowe, pomimo prawidłowego lub podwyższonego stężenia insuliny w surowicy krwi. Najczęstszymi schorzeniami, w których stwierdza się insulinooporność, są cukrzyca typu 2, pierwotne nadciśnienie tętnicze i niewydolność nerek. Od dawna wykazywano oporność na działanie tego hormonu u chorych z otyłością i nadwagą.

 

Dlaczego produkty mleczne?

W badaniu CARDIA* wykazano, że sposób żywienia charakteryzujący się zwiększonym spożyciem produktów mlecznych może zapobiegać rozwojowi otyłości i zespołowi insulinooporności, które są głównymi czynnikami ryzyka cukrzycy typu 2 u osób z nadwagą (Pereira i wsp., 2002). W badaniu tym stwierdzono, że osoby spożywające najwięcej produktów mlecznych – ponad 5 porcji na dobę – miały o 70% mniejsze ryzyko wystąpienia zespołu insulinooporności, niż osoby spożywające najmniej tych produktów (poniżej 1,5 porcji na dobę).

Zespół insulinooporności

Zwany jest również zespołem metabolicznym lub syndromem X – charakteryzuje się nadciśnieniem tętniczym, podwyższonym stężeniem we krwi glukozy, złego cholesterol (LDL) i trójglicerydów oraz spadkiem stężenia dobrego cholesterolu (HDL) we krwi. W badaniach wykazano, że częstość występowania zespołu metabolicznego była o 40% niższa u mężczyzn spożywających jedną porcję produktów mlecznych (lub więcej), niż u mężczyzn spożywających te produkty w mniejszych ilościach (Mennen i wsp., 2000).

Uwaga – potrzebny magnez!

Mleko i produkty mleczne są dobrym źródłem magnezu, który jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym potrzebnym wielu enzymom biorącym udział w metabolizmie węglowodanów. W różnych badaniach wykazano silny związek pomiędzy stężeniem magnezu a działaniem insuliny. Niskie stężenie magnezu w surowicy i w komórkach ma związek z zaburzeniem tolerancji glukozy, zwiększeniem wydzielania insuliny i występowaniem insulinooporności u osób dorosłych. Ponadto duże badania epidemiologiczne wykazują, że małe spożycie magnezu i jego niskie stężenie w surowicy zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 u dorosłych (Rosolova i wsp., 2000).

* Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) – ryzyko rozwoju choroby wieńcowej serca u młodych dorosłych.