Id kategorii - 54
Itemid - 136
view - article
id - 142
referer -
uri - /mleko-na-mocne-koci
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Mleko na mocne kości

mleczne mleko na mocne kosci 02

dr Sa'eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Osteoporoza – zgodnie z definicją WHO – jest układową chorobą szkieletu, która charakteryzuje się niską masą kości, upośledzoną mikroarchitekturą tkanki kostnej i w konsekwencji zwiększoną łamliwością i podatnością na złamania.

 

Wiek dziecięcy a osteoporoza

Zachorowalność na osteoporozę dotyczy głównie kobiet w wieku pomenopauzalnym, jednak właściwe żywienie dzieci i młodzieży odgrywa ważną rolę w zapobieganiu tej chorobie. Masa kostna w późniejszym okresie życia człowieka dorosłego zależy w głównej mierze od tzw. szczytowej masy kostnej, która jest osiągana w 90% przed ukończeniem 20 lat (Heaney, 2000). Liczne badania naukowe wykazują, że dostateczne spożycie wapnia i produktów bogatych w ten pierwiastek, takich jak mleko, sery i jogurty, zwiększa masę kostną w okresie wzrostu i rozwoju niemowląt, dzieci i młodzieży i spowalnia zależny od wieku ubytek masy kostnej, zmniejszając ryzyko złamań osteoporotycznych (NIH, 2001, Heaney, 2000).

Rola wapnia

Na posiedzeniu naukowców z National Health Institute w 2001 r., osiągnięto konsensus dotyczący wpływu wapnia ma masę kostną. Uzgodniono, że „wapń jest specyficznym składnikiem pokarmowym, odgrywającym najważniejszą rolę w osiąganiu szczytowej masy kostnej i w prewencji i leczeniu osteoporozy". Dane statystyczne ze 139 badań naukowych, opublikowanych pomiędzy 1975 a 1999 r. potwierdzają stanowisko, że wapń jest niezbędny dla zachowania zdrowia kości, zarówno u dzieci i młodzieży, jak i u osób dorosłych (Heaney, 2000).

Nie łam się – pij mleko!

Naukowcy z Nowej Zelandii stwierdzili, że dzieci w wieku 3–13 lat, które unikały mleka przez długi czas miały niższe spożycie wapnia i niższą masę kostną oraz zwiększone ryzyko złamań kości w okresie przedpokwitaniowym, niż ich rówieśnicy, którzy pili mleko (Black i wsp., 2002, Goulding i wsp., 2004). Badania z udziałem 28 chłopców w wieku 13–17 lat, biorących udział w ćwiczeniach siłowych, wykazały istotnie wyższą gęstość mineralną kości u chłopców, którzy pili 3 porcje mleka na dobę, niż u ich rówieśników pijących niefortyfikowane soki (Volex i wsp., 2003). Analiza danych z badań NHANES III** – z udziałem ponad 3 tys. kobiet – ujawniła, że kobiety, które spożywały małe ilości mleka w dzieciństwie i okresie młodzieńczym, miały mniejszą masę kostną w dorosłości i większe ryzyko złamań kości (Kalkwarf i wsp., 2003).

Najlepsze źródło wapnia

Produkty mleczne są jednym z najlepszych źródeł wapnia z uwagi na wysoką koncentrację tego składnika mineralnego. Doceniając znaczenia dostatecznego spożycia wapnia i zasad prawidłowego żywienia w okresie dzieciństwa i młodzieńczym w celu maksymalizowania szczytowej masy kostnej i zmniejszenia ryzyka osteoporozy w późniejszym okresie życia, Amerykańska Akademia Pediatryczna uważa, że pediatrzy powinni zalecać dzieciom spożywanie mleka, serów jogurtów i innych produktów bogatych w wapń (American Akademia of Pediatrics, 1999).

Biały skarb

Warto podkreślić, że mleko – oprócz wapnia – zawiera dużo cennych składników pokarmowych, takich jak: białko, fosfor, cynk, magnez, witamina D itd., które są niezbędne w kształtowaniu zdrowia kości. Łączne działanie tych składników jest dużo bardziej skuteczne w zachowaniu integralności kości, niż działanie samego wapnia podawanego w formie suplementu przez krótki okres czasu.

DASH a osteoporoza

Dieta DASH, tj. dieta niskotłuszczowa, bogata w wapń kładzie nacisk na spożycie niskotłuszczowych produktów mlecznych (2–3 porcje na dobę), owoców (4–5 porcji na dobę), warzyw (4–5 porcji na dobę), całych ziaren zbóż i chudego mięsa, zmniejsza ryzyko osteoporozy, ponieważ zwiększa masę kostną i zmniejsza resorpcję kości (Lin i wsp., 2003).

(o zaletach diety DASH czytaj też w: Nadciśnienie tętnicze krwi)

 

* Nazwę „osteoporoza" zaczerpnięto z języka greckiego, w którym osteon – oznacza kość, a poros – dziurę, otwór.

** Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III)

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież