Id kategorii - 54
Itemid - 139
view - article
id - 139
referer -
uri - /choroby-ukadu-sercowo-naczyniowego?go=piramida&art_id=269
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Choroby układu sercowo-naczyniowego

mleczne choroby ukladu sercowo naczyniowego 02

dr Sa’eed Bawa
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Bogata w produkty mleczne dieta DASH, nie tylko obniża ciśnienie krwi (czytaj więcej w: Nadciśnienie tętnicze krwi), lecz także zmniejsza ryzyko zachorowalności na inne choroby układu sercowo-naczyniowego.

Sposób na cholesterol

Różne badania naukowe wykazują, że dieta ta powoduje zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego i LDL, nie wpływając na koncentrację trójglicerydów we krwi. Badania przeprowadzone u 500 osób dorosłych wykazały, że duże spożycie wapnia, głównie z produktów mlecznych, spowodowało obniżenie stężenia cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL oraz stosunku cholesterolu całkowitego do cholesterolu HDL (Jacqmain i wsp., 2003).

Sposób na homocysteinę

Ponadto stwierdzono, że dieta DASH obniża stężenie homocysteiny, aminokwasu zwiększającego ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Zmniejszenie stężenia homocysteiny, dzięki stosowaniu diety DASH, może zmniejszyć ryzyko miażdżycy o 7–9%, udaru mózgu o 27% i chorób serca o 15%.

Wapń, potas, magnez

Stosowanie diety bogatej w produkty mleczne zwiększa spożycie takich składników mineralnych, jak wapń, potas i magnez, które bezpośrednio chronią przed chorobami sercami albo pośrednio poprzez wywieranie wpływu na stężenie lipidów krwi, ciśnienie tętnicze krwi i redukcję masy ciała (Vaskonen, 2003). Spożycie produktów mlecznych może zmniejszyć ryzyko nadwagi i otyłości (patrz: Pij mleko i chudnij!) oraz insulinooporności, które są czynnikami ryzyka chorób serca (patrz: Insulinooporność i cukrzyca typu 2).