Id kategorii - 55
Itemid - 148
view - article
id - 153
referer -
uri - /bananowe-turbododowanie-148
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Bananowe turbodoładowanie

warzywa bananowe trubodoladowanie 02

Dr inż. Dorota Czerwińska
Katedra Żywienia Człowieka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Z czym kojarzą się Polakom banany? Z palmami i Adamem Małyszem. Nasz skoczek wie, co dobre. Banany są rzeczywiście znakomitym wyborem żywieniowym. W Polsce są to lubiane i popularne owoce. Można je kupić przez cały rok.

Banany mają słodki, mączysty miąższ o kremowej konsystencji. Otacza je gruba niejadalna skóra, która w przypadku dojrzałych owoców jest żółta, a niedojrzałych – zielona.

Ponieważ banany są zrywane z palm jeszcze nie w pełni dojrzałe, niekiedy w sklepie można kupić zielone owoce. Takie banany powinny dojrzewać w temperaturze pokojowej i nie mogą być umieszczane w lodówce.

Dobrej jakości banany powinny być dość twarde i jasne. Wielkość bananów nie wpływa na ich jakość.

Banany mają dużą zawartość sacharozy i innych cukrów, dlatego są bardziej kaloryczne niż inne owoce. Najlepiej spożywać je jako surową przekąskę. Mogą być składnikiem sałatek owocowych, deserów i ciast. Świeże lub suszone dodaje się do płatków śniadaniowych typu musli.

Banany są doskonałym składnikiem w żywieniu niemowląt, dzieci i osób starszych. Są także błyskawicznym źródłem energii. Nie tylko dla sportowców.   

Żywią, bronią, leczą

Banany mają wiele właściwości leczniczych. Są jednym z najlepszych źródeł potasu w świecie roślin. Dlatego ich regularne jedzenie ułatwia utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi i stanowi ochronę dla serca i układu naczyniowego. Dostarczając potasu, banany mogą być też pomocne w utrzymaniu dobrego stanu kości, gdyż przeciwdziałają utracie wapnia z organizmu. 

Niektóre odmiany bananów są również bogate w prowitaminę A - karotenoidy. Najwięcej mają ich te, których miąższ jest żółtawy. Zawierają też fruktooligosacharydy, czyli prebiotyki, które w jelicie grubym ulegają fermentacji, pobudzając wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych. Ich obecność obniża pH w jelitach, skraca czas przebywania treści w przewodzie pokarmowym, ogranicza procesy gnilne, a w efekcie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Spożywanie bananów może zmniejszyć także ryzyko zachorowania na raka nerek. W owocach tych znajdują się duże ilości przeciwutleniaczy fenolowych, szczególnie pomocnych w ochronie nerek.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież