Id kategorii - 55
Itemid - 148
view - article
id - 153
referer -
uri - /bananowe-turbododowanie-148
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Bananowe turbodoładowanie

warzywa bananowe trubodoladowanie 02

Dr inż. Dorota Czerwińska
Katedra Żywienia Człowieka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Z czym kojarzą się Polakom banany? Z palmami i Adamem Małyszem. Nasz skoczek wie, co dobre. Banany są rzeczywiście znakomitym wyborem żywieniowym. W Polsce są to lubiane i popularne owoce. Można je kupić przez cały rok.

Banany mają słodki, mączysty miąższ o kremowej konsystencji. Otacza je gruba niejadalna skóra, która w przypadku dojrzałych owoców jest żółta, a niedojrzałych – zielona.

Ponieważ banany są zrywane z palm jeszcze nie w pełni dojrzałe, niekiedy w sklepie można kupić zielone owoce. Takie banany powinny dojrzewać w temperaturze pokojowej i nie mogą być umieszczane w lodówce.

Dobrej jakości banany powinny być dość twarde i jasne. Wielkość bananów nie wpływa na ich jakość.

Banany mają dużą zawartość sacharozy i innych cukrów, dlatego są bardziej kaloryczne niż inne owoce. Najlepiej spożywać je jako surową przekąskę. Mogą być składnikiem sałatek owocowych, deserów i ciast. Świeże lub suszone dodaje się do płatków śniadaniowych typu musli.

Banany są doskonałym składnikiem w żywieniu niemowląt, dzieci i osób starszych. Są także błyskawicznym źródłem energii. Nie tylko dla sportowców.   

Żywią, bronią, leczą

Banany mają wiele właściwości leczniczych. Są jednym z najlepszych źródeł potasu w świecie roślin. Dlatego ich regularne jedzenie ułatwia utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi i stanowi ochronę dla serca i układu naczyniowego. Dostarczając potasu, banany mogą być też pomocne w utrzymaniu dobrego stanu kości, gdyż przeciwdziałają utracie wapnia z organizmu. 

Niektóre odmiany bananów są również bogate w prowitaminę A - karotenoidy. Najwięcej mają ich te, których miąższ jest żółtawy. Zawierają też fruktooligosacharydy, czyli prebiotyki, które w jelicie grubym ulegają fermentacji, pobudzając wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych. Ich obecność obniża pH w jelitach, skraca czas przebywania treści w przewodzie pokarmowym, ogranicza procesy gnilne, a w efekcie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Spożywanie bananów może zmniejszyć także ryzyko zachorowania na raka nerek. W owocach tych znajdują się duże ilości przeciwutleniaczy fenolowych, szczególnie pomocnych w ochronie nerek.