Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3362
referer -
uri - /aktualnosci/3362-do-czego-potrzebujemy-cynku
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Do czego potrzebujemy cynku?

Utworzono: wtorek, 08, wrzesień 2020 11:15

cynkCynk jest pierwiastkiem, który przede wszystkim kojarzony jest z pozytywnym działaniem na włosy i paznokcie. Ma on jednak dużo ważniejsze zadania.

Między innymi jest niezbędny do prawidłowego podziału komórek, a co za tym idzie – jest niezwykle istotny dla kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży. Wykazuje też działanie przeciwutleniające, wpływa na odczuwanie smaku i zapachu i korzystnie działa na układ nerwowy. Cynk bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek, reguluje działanie insuliny i odgrywa rolę w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Cynk ponadto wspiera odpowiedź immunologiczną organizmu i wykazuje działanie przeciwwirusowe. Naukowcy z indyjskiego uniwersytetu przeprowadzili badania, z których wynika, że pierwiastek ten może skrócić znacząco czas trwania przeziębienia i łagodzi jego objawy.

Niedobór cynku najczęściej występuje u osób starszych i u osób stosujących długotrwałe, wyniszczające diety. Może też wystąpić przy długotrwałym stresie, nadużywaniu alkoholu, cukrzycy lub zaburzeniach wchłaniania. Niedobór cynku prowadzi między innymi do braku łaknienia, zaburzeń smaku i węchu, spadku odporności organizmu, zmian skórnych i zmniejszenia ilości testosteronu.

Źródła cynku w diecie to między innymi wątróbka, ostrygi i krewetki, czosnek, jajka, chude mleko, sezam, migdały i pestki dyni.

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!