Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3209
referer -
uri - /aktualnosci/3209-nawyki-zwiazane-ze-snem-moga-wplynac-na-mase-ciala
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Nawyki związane ze snem mogą wpłynąć na masę ciała

Utworzono: czwartek, 19, październik 2017 14:38

womanNajnowsze badanie opublikowane w PLOS ONE sugeruje, że ludzie, którzy każdej nocy zbyt krótko śpią są bardziej narażeni na nadwagę i mają większy obwód talii.

Jednak to, czego w badaniu nie wykazano jest jeszcze większą niespodzianką: wyniki wykazały, że nie ma związku między złym snem a mniej zdrową dietą. Oznacza to, że niewystarczający sen może wpłynąć na przybranie na wadze, nawet jeśli nie ma się upodobania do zawierającej dużo cukru lub tłuszczu żywności.

Badanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii, gdzie wzięło w nim udział 1615 dorosłych, których przebadano pod kątem snu i diety. Od uczestników pobrano również krew, sprawdzono ich masę ciała, obwód w talii, ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz sprawdzono funkcjonowanie tarczycy. Naukowcy chcieli sprawdzić, w jaki sposób długość snu w nocy miałaby wpływ na powyższe wskaźniki zdrowotne.

Po dostosowaniu otrzymanych wyników do wieku, płci, pochodzenia etnicznego, statusu społeczno-ekonomicznego oraz palenia, zauważono, ze każda dodatkowa godzina snu w nocy związana była z 0,8 cm zmniejszeniem obwodu talii oraz spadkiem o prawie 0,5 punktu wskaźnika BMI. Krótszy sen wiązał się również z niższym poziomem cholesterolu frakcji HDL. Związek pomiędzy czasem snu a innymi wskaźnikami zdrowotnymi był mniej wyraźny. Chociaż dane sugerują, że krótszy sen wiązał się z wyższym poziomem cukru we krwi oraz stanem zapalnym, a także niższą aktywnością tarczycy, wyniki te nie były istotne statystycznie.

Badanie nie wykazało znaczącego związki pomiędzy czasem snu a jakością diety, co zaskoczyło naukowców. Inne badania sugerują, że gorszy sen może wpłynąć na pragnienie żywności o wysokiej zawartości cukru lub tłuszczu, co może zmniejszyć także siłę woli. W badaniu z 2016 roku opublikowanym w The European Journal of Clinical Nutrition osoby, które spały pięć i pół godziny lub mniej w ciągu nocy, spożywały średnio o  385 kcal dodatkowo w ciągu dnia w porównaniu do osób, które spały siedem godziny lub więcej w ciągu nocy.

Badanie na temat wpływu snu oraz diety na masę ciała nie zostało przeprowadzone na wystarczającej ilości osób, aby wykryć pewne relacje między czasem snu a dietą. Istnieje również możliwość, że ludzie niezbyt dokładnie podali swoje dane na temat żywienia. Ponieważ uczestnicy byli badani tylko w pewnym okresie czasu, badanie oferuje jedynie punkt zaczepienia do dalszych badań i nie może określić, jak zmiany wzorców snu mogą wpływać na zmiany w diecie.  Jednak jeśli wyniki badań okażą się dokładne, a dieta rzeczywiście nie wpływa znacząco na relację pomiędzy snem a masą ciała, musi istnieć inny czynnik. Naukowcy podejrzewają, że może być to wolniejszy metabolizm – kilka poprzednich badań wykazało, że osoby, które spały krócej, spalały również mniej kalorii w ciągu dnia.

Niezależnie od tego, czy istnieje zależność między snem a masą ciała, badanie to popiera ideę, że spanie od 7 do 9 godzin w ciągu doby wpływa nie tylko pozytywnie na stan naszego zdrowia, ale również może być dobre do kontrolowania masy ciała, co wynika z przesłanek, jakie uzyskali badacze – ludzie śpiący od 7 do 9 godzin w ciągu doby są mniej narażeni na nadwagę w stosunku do osób, które śpią mniej.

źródło: www.health.com

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!