Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3208
referer -
uri - /aktualnosci/3208-baklazan-7-zaskakujacych-korzysci-zdrowotnych
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Bakłażan - 7 zaskakujących korzyści zdrowotnych

Utworzono: środa, 18, październik 2017 14:21

baklazanBakłażan, inaczej oberżyna, należy do rodziny psiankowatych i używany jest w wielu różnych potrawach na całym świecie. Chociaż często uważane jest za warzywo jest to owoc, który należy do roślin kwiatowych i zawiera dużo nasion. Istnieje wiele odmian o różnych rozmiarach i kolorach.

I choć najczęściej używanym w kuchni bakłażanem jest ten o fioletowej barwie, to mogą występować w takiej barwie jak czerwony, zielony, a nawet czarny. Poza unikalną teksturą i delikatnym smakiem, bakłażan wnosi wiele korzyści zdrowotnych.

1.Bogaty w składniki odżywcze

Pomimo tego, że 100g bakłażana dostarcza tylko 25 kalorii, to dostarcza aż 3g błonnika pokarmowego. Dodatkowo znajdziemy w nim mangan, foliany, potas, witaminę K i C, oraz mniejsze ilości witaminy B1, magnezu oraz miedzi.

2. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy (antyoksydantów)

Oprócz różnych witamin i składników mineralnych, bakłażan zawiera dużą ilość antyoksydantów, które chronią organizm człowieka przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Badania wykazały, że przeciwutleniacze mogą zapobiegać wielu chorobom przewlekłym. Bakłażan bogaty jest w antocyjany, barwniki o właściwościach przeciwutleniających, które odpowiadają za ich żywy kolor.

3. Może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby serca

Niektóre badania przeprowadzone na zwierzętach sugerują, ze bakłażan może zmniejszyć ryzyko chorób serca, zmniejszyć stężenie cholesterolu LDL i trójglicerydów, jednak potrzeba dalszych badań, które potwierdziłyby takie działanie u człowieka.

4. Może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi

Działanie takie wynika z obecności błonnika pokarmowego, szczególnie frakcji nierozpuszczalnej, która przechodzi przez cały układ pokarmowy. Błonnik może zmniejszyć poziom cukru we krwi poprzez spowolnienie tempa trawienia oraz wchłaniania glukozy w organizmie. Wolniejsze wchłanianie pozwala na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi i zapobiega szybkim wzrostom i spadkom. Inne badania sugerują, że polifenole lub naturalnie występujące związki roślinne znajdujące się w bakłażanie mogą redukować wchłanianie cukru i zwiększać wydzielanie insuliny, co może pomóc zmniejszyć poziom cukru we krwi.

5. Bakłażany mogą pomóc w utracie masy ciała

Bakłażany zawierają mało kalorii i są bogate w błonnik, co czyni je doskonałym dodatkiem do diety. Błonnik przemieszcza się powoli przez układ pokarmowy i może zwiększyć uczucie sytości, dzięki czemu zmniejsza się spożycie kalorii.

6. Prewencja raka

Bakłażan zawiera kilka substancji, które wykazują potencjał w zwalczaniu komórek nowotworowych. W niektórych badaniach na zwierzętach wykazano, że SRGs (związki chemiczne występujące w bakłażanie), mogą powodować śmierć komórek nowotworowych, a także mogą przyczyniać się do zmniejszenia nawrotu niektórych typów nowotworów. Chociaż badania te są ograniczone, wykazano, że SRGs mogą być skuteczne wobec nowotworów skóry. Potrzebne są jednak dalsze badania w celu ustalenia, które związki chemiczne znajdujące się w bakłażanie mogą mieć szczególny wpływ na nowotwory u ludzi.

7. Bardzo łatwo wprowadzić go do diety

Bakłażan jest niezwykle wszechstronny i może być w łatwy sposób włączony do diety. Można go upiec, grillować, usmażyć i cieszyć się jego smakiem z odrobiną oliwy z oliwek i sezonowymi przyprawami. Może być również stosowany jako niskokaloryczny zamiennik w wielu daniach.

źródło: authoritynutrition.com

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!