Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3026
referer -
uri - /aktualnosci/3026-jaki-wplyw-wywiera-na-ciebie-smartfon
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Jaki wpływ wywiera na Ciebie smartfon?

Utworzono: piątek, 02, grudzień 2016 13:30

smartfonNiby każdy to wie, ale warto przypomnieć.

W świetle emitowanym przez ekrany smartfonów, tabletów czy laptopów jest coś uzależniającego. Monitory błyszczące jasną poświatą mają zapewnić swobodę korzystania z tych urządzeń nawet w świetle słonecznym. Przez to też nocą ekran staje się okienkiem na świat jeszcze bardziej odcinającym się od ciemnego otoczenia. I tu pojawia się problem – patrzenie na jasny ekran w ciemnym pomieszczeniu to fatalny pomysł, który szkodzi oczom.

Nasz organizm ma własny cykl, który odpowiada za to, że w ciągu dnia jesteśmy aktywni, a nocą śpimy. Patrzenie w ekran, kiedy powinniśmy szykować się do snu, robi mętlik w głowie i to dosłownie. Mózg dostaje takie same sygnały, jak gdyby miał do czynienia z naturalnym światłem słonecznym. Konsekwencją tego jest wstrzymanie wytwarzania melatoniny, która jest hormonem, który ułatwia nam zapadanie w sen. W dłuższej perspektywie czasowej może dojść do zaburzenia naszego rytmu dzień-noc i doprowadzić do problemów ze zdrowiem.

W celu rozwiązania tego problemu powstają odpowiednie aplikacje i programy na urządzenia elektroniczne, które zmniejszają emisję niebieskiego światła i zastępują je pomarańczowym, łagodniejszym dla wzroku. Część osób, które korzystają z tych rozwiązań, twierdzi, że dostrzega różnicą, natomiast nie przeprowadzono żadnych badań, które by to naukowo potwierdziły. Jeżeli jednak faktycznie jest jakaś poprawa, to za zaburzenie dobowego cyklu nie tylko z deficytu melatoniny. Kiedy leżysz w łóżku i zaczynasz sprawdzać maile i smsy czy też przeglądać internet, skutki mogą być jeszcze gorsze.

Rozwiązanie wydaje się więc proste, choć niekoniecznie łatwe. Po prostu w ogóle nie korzystaj ze smartfona, kiedy leżysz już w łóżku.

źródło: www.iflscience.com

ilustracja: flickr.com

 

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!