Id kategorii - 367
Itemid - 843
view - article
id - 2385
referer -
uri - /wsezonie

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer_zobaczEkoModel
konkurs modelarski

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk

pointer_zobaczCzas na zdrowie 
konkurs dla szkół

Więcej…

Aktualna kampania

SOM banery APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

jestem prosumentem2



Joomla Extensions powered by Joobi

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!

Co jeść w sezonie?

Każda pora roku rządzi się swoimi prawami i każda ma inny smak, a raczej smaki, bo trudno wybrać ten jeden, najlepiej oddający  jej klimat. Żeby jeść zdrowo i smacznie warto sięgać po potrawy odpowiadające trwającej porze roku, czy po prostu wybierać produkty sezonowe. Trzeba też pamiętać, że na niektóre warzywa i owoce sezon jest wyjątkowo krótki, często trwa tylko miesiąc – szkoda by go przegapić.

Sezonowe potrawy są nie tylko smaczne i zdrowe, lecz również tańsze, łatwiej dostępne oraz bardziej przyjazne środowisku – produkcja bliższa miejscu sprzedaży, nie zużywa paliwa na transport, a żywność nie musi być konserwowana, dla zachowania świeżości. Właśnie dlatego chcemy Wam pokazać jak korzystać z darów poszczególnych pór roku. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy zestawy zdrowych i smacznych dań na różne pory roku.

Wiosna to czas nowalijek

Nasze organizmy zmęczone długą zimą potrzebują zastrzyku witamin i składników mineralnych. Wydaje się to prostym zadaniem, ponieważ wraz z wiosną pojawiają się pierwsze młode warzywa – nowalijki, które swoimi soczystymi kolorami i zapachem wprost zachęcają do schrupania. Niestety te pierwsze warzywa są często sztucznie pędzone i naszpikowane chemikaliami. Najbezpieczniej będzie wyhodować samemu szczypiorek, czy natkę pietruszki na parapecie (patrz: Nowalijki z parapetu) lub wybrać się do sklepu/gospodarstwa ekologicznego. Kiedy już uzbroimy się w świeże, naturalne i pachnące warzywa nie pozostaje nam nic innego, jak cieszyć się ich smakiem! A możliwości jest wiele… nie tylko ze względu na bogactwo produktów, ale też sposób przygotowania potraw. W końcu po długiej zimie możemy grillować na świeżym powietrzu.

Pełnia lata to czas warzyw i owoców.

Słodkie, soczyste i niebiańsko smaczne. O czym mowa? Oczywiście o polskich owocach lata! Gdy tylko na straganach zobaczymy czerwone truskawki możemy być pewni, że nadeszły ciepłe dni. Truskawki, czereśnie, borówki, jagody czy maliny to smak wakacji. Owoce letnie są nie tylko smaczne, ale również niezwykle zdrowe – zwłaszcza te polskie!

Bogactwa polskiej jesieni

Jesień to pora szczególnie  atrakcyjna, zwłaszcza dla smakoszy sezonowych produktów. W Polsce ta pora roku jest wyjątkowo ciekawa. Jesienią następuje prawdziwy wysyp warzyw, owoców, a także grzybów! To sezon na dynie, cukinie, marchewki, buraczki, jabłka, gruszki czy śliwki. Warzywa i owoce możemy przyrządzić na gorąco, ale nie zapominajmy też o jedzeniu ich na surowo – właśnie na jesieni ich wartość odżywcza jest największa. Odrębną jesienną kategorią są przetwory! O tej porze roku decydujemy, jak będzie wyglądać nasza zimowa spiżarnia. Kompoty owocowe, kiszonki czy grzyby marynowane to tylko niektóre z przykładów. Nie wolno też zapominać, że to właśnie jesienią, gdy temperatury za oknem są coraz niższe, sięgamy po rozgrzewające przyprawy i przyrządzamy naprawdę sycące potrawy…

Zimą, gdy za oknem śnieg i mróz, nasz organizm szczególnie domaga się ciepła i witamin. Nie wystarcza tylko ciepłe ubranie, musimy pamiętać o pożywnych i rozgrzewających posiłkach oraz o witaminach, które wzmocnią naszą odporność i ochronią przed infekcjami. Najlepiej sięgnąć wtedy po owoce i warzywa dostępne zimą. Tutaj możemy wymienić wszystkie warzywa korzeniowe, np. pietruszkę, marchew, ziemniaki, seler, warzywa strączkowe oraz tak popularne w kuchni polskiej warzywa kapustne. W sezonie jesiennym większość domowych spiżarni zapełniliśmy przetworami czy to z owoców czy z warzyw – warto o nich pamiętać zimą. Bardzo popularne w Polsce kiszone i marynowane warzywa (takie jak ogórki czy kapusta) są bogate w witaminę C, a także mają właściwości antyseptyczne.