Id kategorii - 39
Itemid - 55
view - article
id - 91
referer -
uri - /racjonalne/91-dieta-dla-dzieci-i-modziey
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Dieta dla dzieci i młodzieży

dieta_racjonalna_dzieci_mlodziez_szkola

Sylwia Gudej
Polskie Towarzystwo Dietetyki

 

Czy wiesz, że kłopoty w nauce mogą być spowodowane niewłaściwym odżywianiem? Dowiedz się, jak dieta wpływa na rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny dziecka, jakie potrzeby ma rozwijający się organizm oraz dlaczego warto kształtować zwyczaje żywieniowe już od najmłodszych lat.

Właściwy sposób żywienia, czyli całkowite pokrywanie potrzeb energetycznych i żywieniowych rozwijającego się młodego organizmu, jest najważniejszym czynnikiem zapewniającym dzieciom i młodzieży optymalny rozwój fizyczny i psychiczny oraz utrzymanie dobrego stanu zdrowia.

Skutki nieprawidłowej diety

Niewłaściwie zbilansowana dieta dziecka może prowadzić do niedoboru wielu składników odżywczych. W konsekwencji wpływa to negatywnie nie tylko na jego zdrowie czy prawidłowy przyrost masy ciała i wzrost, ale także na rozwój emocjonalny i intelektualny, z czym związana jest zdolność uczenia się. Jedynie spożywanie różnorodnych produktów spożywczych i regularność posiłków będzie dla naszego dziecka gwarancją dobrego zdrowia oraz właściwego rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Właściwa dieta – zasady

Prawidłowy rozwój dziecka zapewnia dieta, w której znajdują się wszystkie składniki pokarmowe, czyli białka, tłuszcze, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne w odpowiednich proporcjach. Dlatego codzienny jadłospis powinien być jak najbardziej urozmaicony, aby wykluczyć ewentualne niedobory składników odżywczych. Najlepiej jest, aby dziecko spożywało 4–5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu. Bardzo ważny jest posiłek spożywany w szkole, kiedy dziecko w sposób szczególny potrzebuje energii do wytężonej pracy umysłowej. Dlatego też pamiętajmy o przygotowaniu dziecku drugiego śniadania do szkoły.

Kluczowe składniki odżywcze

Źródłem energii dla młodego organizmu powinny być węglowodany złożone zawarte w produktach zbożowych (najlepiej pełnoziarnistych), takich jak: pieczywo razowe, makarony, płatki śniadaniowe czy kasze, które powinny być spożywane kilka razy dziennie oraz stanowić podstawę jadłospisu. W diecie dziecka źródłem białka powinny być przede wszystkim produkty zwierzęce, takie jak: mięso, jaja, ryby i mleko, ponieważ są źródłem pełnowartościowego białka. Produkty te należy codziennie podawać dziecku co najmniej w dwóch posiłkach. Komponując jadłospis, nie można również pominąć co najmniej 3–4 porcji mleka i produktów mlecznych, które będą dostarczały odpowiedniej ilości wapnia – tak niezbędnego do prawidłowego rozwoju układu kostnego młodego organizmu. Jedną porcję produktu mlecznego może stanowić szklanka mleka, jogurtu, kefiru lub maślanki, albo plaster sera. Należy zadbać o to, aby w każdym posiłku znalazły się warzywa lub owoce, które dostarczają witamin i składników mineralnych, a także błonnika pokarmowego. Każdego dnia dzieci powinny spożywać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców (jedna porcja to jedno średniej wielkości warzywo lub owoc, albo też jedna szklanka soku warzywnego lub owocowego).

Kontroluj słodycze i fast foody

Szczególną uwagę w żywieniu dzieci powinniśmy zwracać na produkty, które należy kontrolować – są to: cukier i słodycze, a także słone przekąski oraz dania typu fast food. Słodkie przekąski i napoje powinny być ograniczone do minimum, ponieważ przyczyniają się do rozwoju otyłości i próchnicy zębów. Mogą również prowadzić do niedoborów żywieniowych, kiedy spożywane są między posiłkami, ponieważ zmniejszają apetyt dziecka na pełnowartościowe produkty. Wyeliminowanie z diety dziecka artykułów, które dostarczają jedynie pustych kalorii, jest działaniem prewencyjnym mającym na celu zapobieganie wystąpienia takich chorób, jak m.in. cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze w wieku dorosłym.

Inwestycja w przyszłość

Rodzice odgrywają pierwszoplanową rolę w kształtowaniu zwyczajów i nawyków żywieniowych dzieci, które we wczesnym dzieciństwie poznają różne smaki i zapachy – zapamiętując je, kształtują swoje preferencje smakowe. Z tego powodu sposób żywienia rodziców powinien być racjonalny i zgodny z zasadami prawidłowego odżywiania, aby dzieci już od najmłodszych lat kształtowały w sobie właściwe, prozdrowotne nawyki żywieniowe –wpływa to na zachowania żywieniowe w okresie młodości, a następnie życiu dorosłym. Prowadzenie wczesnej i odpowiednio dostosowanej do poziomu rozwoju dzieci edukacji żywieniowej może ograniczyć wykształcenie się niekorzystnych dla zdrowia zachowań żywieniowych.

 

PRZEJDŹ DO DIETY:

pointer_zobaczogólna

pointer_zobaczdla kobiet w ciąży

pointer_zobaczdla matek karmiących

pointer_zobaczdla niemowląt i małych dzieci

pointer_zobaczdla aktywnych fizycznie

pointer_zobaczdla seniora

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież