Id kategorii - 47
Itemid - 80
view - article
id - 1797
referer -
uri - /najczciej-zadawane-pytania/1797-czy-dieta-w-cukrzycy-powinna-by-zupenie-pozbawiona-wglowodanow
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Czy dieta w cukrzycy powinna być zupełnie pozbawiona węglowodanów?

 

Odpowiedź brzmi NIE. Jednak na stężenie glukozy we krwi wpływa zarówno ilość, jak i rodzaj spożytych węglowodanów.

ILOŚĆ.

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego węglowodany stanowić powinny 40–50% wartości energetycznej diety cukrzyków, przy czym powinny być to węglowodany o niskim indeksie glikemiczny (IG), czyli IG < 50 (patrz artykuł: Co to jest indeks glikemiczny?).

RODZAJ.

Węglowodany, ze względu na różnorodną budowę chemiczną, dzieli się na różne grupy. Najprostszy i najczęściej stosowany to podział na: węglowodany łatwo przyswajalne (cukry proste np. glukoza  i dwucukry np. sacharoza) i węglowodany złożone (np. skrobia). Do węglowodanów złożonych zaliczamy skrobię (zwiększa pulę spożywanych węglowodanów) i błonnik pokarmowy (nie zmienia zawartości węglowodanów ogółem).

  • OGRANICZENIE DO MINIMUM LUB WYELIMINOWANIE WĘGLOWODANÓW/CUKRÓW PROSTYCH „DODANYCH" 
    Najbardziej pożądana byłaby sytuacja, w której chory ograniczyłby do minimum lub zupełnie wyeliminował z diety produkty będące źródłem węglowodanów łatwo przyswajalnych, szczególnie tych, najczęściej dodawanych np.: cukier biały i brązowy, miód, syropy: kukurydziany, klonowy, fruktozowy). Źródłem węglowodanów/cukrów dodanych są przede wszystkim słodycze (czekolada i wyroby czekoladowe, żelki, landrynki), wyroby cukiernicze (ciasta, ciasteczka), słodkie napoje (herbata z cukrem, kompot, napoje typu cola, fanta, sprite), dżemy wysokosłodzone.
  • WĘGLOWODANY/CUKRY PROSTE NATURALNE
    Cukry proste, których (według norm zawartość sacharozy w diecie nie powinna przekraczać 10% wartości energetycznej diety) niezbędne dla prawidłowego działania mózgu, powinny pochodzić przede wszystkim z produktów naturalnie je zawierających: owoców oraz mleka i jego przetworów. Należy pamiętać, że najkorzystniejsze, z uwagi na poposiłkowe stężenie glukozy we krwi, jest spożywanie owoców w połączeniu z produktami zawierającym błonnik pokarmowy, np. owsianka/musli z dodatkiem świeżych owoców (jabłek, gruszek, jagód, malin, owoców cytrusowych, kiwi), sałatka owocowa z orzechami i płatkami zbożowym.
  • SPOŻYWANIE WĘGLOWODANÓW ZŁOŻONYCH
    W diecie osoby chorej na cukrzycę, a także osób zdrowych, przeważać powinny węglowodany złożone.

    Doskonałym źródłem węglowodanów złożonych są m.in.:
    • pieczywo pełnoziarniste
    • płatki owsiane, jęczmienne, otręby
    • kasze: gryczana, jaglana
    • ryż: biały, brązowy (gotowany na „sypko")
    • makaron (gotowany al dente), makaron razowy,
    • warzywa (świeże lub gotowane, ale nie rozgotowane): ogórki, pomidory, sałata, rzodkiewka, szparagi, brokuły, kalafior, należy też pamiętać o roślinach strączkowych – soi, grochu, fasoli, fasolce szparagowej, soczewicy, ciecierzycy, bobie.

Ewelina Pałkowska
Polskie Towarzystwo Dietetyki 

 

<<< WRÓĆ DO LISTY PYTAŃ

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

button_wybierzdiete

button_policzbmi

ciekawostki_button