Id kategorii - 66
Itemid - 206
view - article
id - 224
referer -
uri - /gotuj-i-nie-tra/saatki-i-surowki-bez-strat
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

salatki-i-surowki-bez-strat

Sałatki i surówki bez strat

 

mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz 
Instytut Żywności i Żywienia

Warzywa i owoce są cennym źródłem wielu składników pokarmowych. Produkty te powinno się spożywać codziennie. Bardzo atrakcyjnymi potrawami z warzyw i owoców są sałatki i surówki. Podczas ich przygotowania należy pamiętać o stosowaniu określonych  zasad, aby straty składników pokarmowych były jak najmniejsze.

 

Nietrwała witamina C

Witamina C, której głównym źródłem są warzywa i owoce jest bardzo nietrwała. Ulega rozkładowi pod wpływem światła, tlenu z powietrza czy wysokiej temperatury. Straty witaminy C spowodowane są także jej rozpuszczalnością w wodzie. Podczas przygotowywania sałatek i surówek należy brać pod uwagę wpływ wymienionych czynników na tą cenną witaminę. 

Wybór surowca i przechowywanie

O wartości odżywczej surówki i sałatki decyduje już wybór surowca, z którego będziemy ją wykonywać. Pamiętać należy, aby wybierane przez nas warzywa i owoce były  świeże, dojrzałe, nie zwiędnięte czy nadpsute.

Straty witaminy C, kwasu foliowego mają miejsce już w sklepie pod wpływem wystawienia owoców i warzyw na działanie światła (słonecznego lub sztucznego). Ważny jest także transport do domu – warzywa i owoce powinny być chronione przed działaniem światła (np. przewożone w bagażniku), należy także starać się, aby przewóz był możliwie najkrótszy. W domu przechowujemy warzywa i owoce w lodówce w pojemniku na dole. 

Chroń  rozdrobnione produkty

Warzywa i owoce należy dokładnie myć przed rozdrobnieniem. Moczenie oraz płukanie pokrojonych już warzyw powoduje wypłukanie cennych składników rozpuszczalnych w wodzie czyli witaminy C, kwasu foliowego i składników mineralnych. Pokrojone produkty należy także chronić przed dostępem światła. W praktyce oznacza to, że warzywa i owoce należy kroić od razu przed spożyciem lub po pokrojeniu przetrzymywać w lodówce. Do rozdrabniania warzyw i owoców stosuje się  noże, tarki, szatkownice ze stali nierdzewnej, wówczas straty witamin są mniejsze.

Po rozdrobnieniu składników należy skropić je sokiem z cytryny (co zmniejszy straty witaminy C), dodać olej roślinny lub jogurt (co zabezpieczy witaminy tłuszczorozpuszczalne np. witaminę A);

Gotowa potrawa

Sałatki i surówki należy przygotowywać od razu przed spożyciem. Jeżeli zachodzi konieczność wcześniejszego przygotowania potrawy należy od razu po przygotowaniu włożyć ją do lodówki. Przy przygotowywaniu sałatek i surówek pamiętać  należy o zasadzie łączenia składników: warzywa łagodne z kwaśnymi i aromatycznymi, bezbarwne z kolorowymi, twarde z soczystymi. Pozwoli to otrzymać atrakcyjną potrawę o odpowiednich walorach smakowych i zdrowotnych.

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!