Id kategorii - 426 Itemid - 970 view - article id - 3259 referer - uri - /ekologia-na-co-dzien/3259-wykorzystanie-gumowego-surowca-w-modyfikacji-asfaltu
Wykorzystanie gumowego surowca w modyfikacji asfaltu
Wojciech Grochowski
Czy wiecie, że kauczuk naturalny jako składnik modyfikujący asfalt po raz pierwszy zastosowano w roku 1902? Wprowadzenie do nawierzchni kauczuku z rozdrobnionej gumy odbyło się nieco później - lata 60 - te ubiegłego wieku. Wykorzystanie gumy jako dodatek do asfaltu wynikało wówczas przede wszystkim z aspektów ekonomicznych – kauczuk wyprodukowany ze zużytych opon jest tańszy od kauczuku naturalnego. Dziś, głównym powodem dodawania miału gumowego do nawierzchni asfaltowych są względy ekologiczne. Jak podają specjaliści – 1 km autostrady czteropasmowej = zagospodarowanie ok. 3 tys. zużytych opon.
Wprowadzenie gumy do mieszanki mineralno-asfaltowej odbywa się metodą na mokro lub na sucho. W pierwszym ze sposobów do asfaltu zostaje dodana rozdrobniona guma o uziarnieniu mniejszym niż 1 mm. W wyniku tego procesu powstaje lepiszcze gumowoasfaltowe, stosowane później w wytwarzaniu mineralnobitumicznej mieszanki. W metodzie suchej rozdrobniona guma jest dodawana bezpośrednio do mieszanki mineralno-asfaltowej. Guma w powyższym sposobie może być traktowana w dwojaki sposób. Gdy do mieszanki dodaje się gumowy surowiec o najdrobniejszej frakcji (w celu jej rozpuszczenia w asfalcie), guma odgrywa rolę modyfikatora asfaltu. Natomiast jeśli stosuje się materiał o większym uziarnieniu, guma traktowana jest jako kruszywo.
Ekonomia, ekologia... No dobrze, ale nie zapominajmy także o względach jakościowych zmodyfikowanej gumą nawierzchni asfaltowej. Wzbogacony w gumowy surowiec asfaltposiada wiele zalet m.in: charakteryzuje się zwiększoną trwałością oraz elastycznością, redukuje odbijanie światła, wpływa na ograniczenie emisji hałasu czy też zwiększa szorstkość nawierzchni.
Źródło:
Sybilski D.: Zastosowanie odpadów gumowych w budownictwie drogowym. Przegląd Budowlany 5/2009: 37 - 44.