Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3360
referer -
uri - /aktualnosci/3360-wlasciwosci-amarantusa
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Właściwości amarantusa

Utworzono: czwartek, 02, lipiec 2020 18:46

amarantusAmarantus, niektórym znany pod nazwą „szarłat”, był podstawowym składnikiem diety Majów około 4 tysięcy lat temu. Początkowo w Europie stanowił ozdobę ogrodów, dopiero z czasem odkryto, że jego nasiona są jadalne. Pod względem wartości odżywczej niemalże nie ma sobie równych - jest bardziej wartościowy niż pszenica, żyto czy jęczmień.

Te niepozorne nasiona są źródłem nie tylko wielu witamin takich jak witamina A, D, B6 ale też dobrze przyswajalnego białka oraz aminokwasów. W swoim składzie zawierają także mikroelementy: żelazo, magnez czy wapń, a nie zawierają glutenu dlatego nie ma przeciwwskazań do spożywania produktu przez osoby cierpiące na celiakię.

Nasiona szarłatu są wskazane dla diabetyków ponieważ mają niski indeks glikemiczny i zawierają cukry złożone, a więc powoli podnoszą poziom glukozy we krwi. Szarłat stosowany jest także w przypadku osób stosujących diety redukujące masę ciała. Nasiona sycą, ale nie są tuczące, zawierają 10 razy więcej błonnika niż ziemniaki oraz 2 razy więcej niż kasza jęczmienna. Dzięki temu wspomagają trawienie i przyspieszają przemianę materii. Amarantus wpływa także na nasz układ nerwowy wspomagając jego pracę, poprawiając pamięć oraz łagodząc objawy stresu – a to wszystko za sprawą witamin z grupy B, których nasiona są bardzo dobrym źródłem. Z mikroelementów zawartych w nasionach istotna jest duża ilość żelaza, które zapobiega anemii, wczesnym porodom oraz poronieniom, a kwas foliowy dostarczany wraz z tym produktem do organizmu zapobiega wadom rozwojowym.

Szarłat jest wskazany również dla seniorów ponieważ zawiera dużą ilość skwalenu, który jest substancją o właściwościach utleniających, która usuwa z naszego organizmu szkodliwe wolne rodniki odpowiadające za starzenie się organizmu.
Amarantus jest także świetnym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżać poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi zapobiegając powstawaniu zakrzepów oraz usprawniając przepływ krwi przez tętnice.

Rzadko spotykamy surowiec, który posiadałby tak wiele wartościowych składników odżywczych, które mogą w istotny sposób wpływać pozytywnie na nasz organizm. Zdecydowanie nasiona amarantusa warto wprowadzić do swojej diety! W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań do jego spożywania – jest wskazany praktycznie dla każdego.

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!