Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3329
referer -
uri - /aktualnosci/3329-amarantus-i-jego-wlasciwosci-zdrowotne
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobacz#BrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

FBOS 10 lat APZ 170px



Joomla Extensions powered by Joobi

Amarantus i jego właściwości zdrowotne

Utworzono: środa, 25, lipiec 2018 08:20

amarantusAmarantus, niektórym znany pod nazwą „szarłat”, był podstawowym składnikiem diety Majów około 4 tysięcy lat temu. Początkowo w Europie stanowił ozdobę ogrodów, dopiero z czasem odkryto, że jego nasiona są jadalne. Pod względem wartości odżywczej niemalże nie ma sobie równych - jest bardziej wartościowy niż pszenica, żyto czy jęczmień.

Te niepozorne nasiona są źródłem nie tylko wielu witamin takich jak witamina A, D, B6 ale też dobrze przyswajalnego białka oraz aminokwasów. W swoim składzie zawierają także mikroelementy: żelazo, magnez czy wapń, a nie zawierają glutenu dlatego nie ma przeciwwskazań do spożywania produktu przez osoby cierpiące na celiakię.

Nasiona szarłatu są wskazane dla diabetyków ponieważ mają niski indeks glikemiczny i zawierają cukry złożone, a więc powoli podnoszą poziom glukozy we krwi. Szarłat stosowany jest także w przypadku osób stosujących diety redukujące masę ciała. Nasiona sycą, ale nie są tuczące, zawierają 10 razy więcej błonnika niż ziemniaki oraz 2 razy więcej niż kasza jęczmienna. Dzięki temu wspomagają trawienie i przyspieszają przemianę materii. Amarantus wpływa także na nasz układ nerwowy wspomagając jego pracę, poprawiając pamięć oraz łagodząc objawy stresu – a to wszystko za sprawą witamin z grupy B, których nasiona są bardzo dobrym źródłem. Z mikroelementów zawartych w nasionach istotna jest duża ilość żelaza, które zapobiega anemii, wczesnym porodom oraz poronieniom, a kwas foliowy dostarczany wraz z tym produktem do organizmu zapobiega wadom rozwojowym.

Szarłat jest wskazany również dla seniorów ponieważ zawiera dużą ilość skwalenu, który jest substancją o właściwościach utleniających, która usuwa z naszego organizmu szkodliwe wolne rodniki odpowiadające za starzenie się organizmu.
Amarantus jest także świetnym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżać poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi zapobiegając powstawaniu zakrzepów oraz usprawniając przepływ krwi przez tętnice.

Rzadko spotykamy surowiec, który posiadałby tak wiele wartościowych składników odżywczych, które mogą w istotny sposób wpływać pozytywnie na nasz organizm. Zdecydowanie nasiona amarantusa warto wprowadzić do swojej diety! W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań do jego spożywania – jest wskazany praktycznie dla każdego.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!