Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 3191
referer -
uri - /aktualnosci/3191-garsc-informacji-o-szczypiorku
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Garść informacji o szczypiorku

Utworzono: czwartek, 07, wrzesień 2017 13:10

szczypiorekSzczypiorek należy do rodziny roślin amarylkowatych- tej samej co cebula, czosnek i por.

Jest doceniany zarówno za swój smak, jak i za właściwości zdrowotne.

Wartość odżywcza

Szczypiorek należy do produktów o wysokiej gęstości odżywczej- jest niskokaloryczny i bogaty w składniki odżywcze, takie jak witaminy, antyoksydanty i minerały. Jedna łyżka stołowa posiekanego szczypiorku dostarcza 1 kalorię i pokrywa 3% dziennego zapotrzebowania na witaminę A i C.

Korzyści zdrowotne

Rośliny z rodziny amarylkowatych mogą obniżać ryzyko niektórych nowotworów, w szczególności prostaty, jelita grubego i żołądka.

Szczypiorek zawiera cholinę, czyli witaminę B4, która wpływa na sen, ruch mięśni, pamięć i proces uczenia się. Zawiera też kwas foliowy, czyli witaminę B9, która jest niezwykle istotna podczas ciąży i w wieku niemowlęcym.

Ważnym związkiem obecnym w szczypiorku jest allicyna. Jest to związek organiczny o działaniu antybakteryjnym, antygrzybicznym i antywirusowym. Dodatkowo wraz z potasem dba o prawidłową pracę serca.

Innym związkiem organicznym o właściwościach zdrowotnych jest kwercetyna, która pomaga obniżyć poziom cholesterolu, co prowadzi do mniejszego ryzyka schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

Włączenie szczypiorku do diety

Szczypiorek łączy się bardzo dobrze z wieloma produktami, szczególnie z jajkami i serem. Ze względu na ich delikatność, najlepiej dodawać go na surowo do już gotowego dania.

Siekając szczypiorek należy mieć ostry nóż i postępować ostrożnie. Tępe narzędzia mogą spowodować „posiniaczenie” rośliny, a w konsekwencji mniej intensywny smak.

źródło: www.medicalnewstoday.com

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!