Id kategorii - 61
Itemid - 4
view - article
id - 2819
referer -
uri - /aktualnosci/2819-rewolucja-w-piramidzie-zdrowia
boś

ZOBACZ

Programy
i kampanie Fundacji

WSZYSTKIE TREŚCI NA PORTALU POWSTAJĄ WE WSPÓŁPRACY Z WIODĄCYMI OŚRODKAMI NAUKOWO-BADAWCZYMI

pointer_zobaczZdrowo jem, więcej wiem!
konkurs dla klas I-III

pointer_zobaczPostaw na słońce
konkurs dla szkół

pointer zobaczTradycyjny sad
konkurs grantowy

pointer_zobaczPlanujeGotuje.pl
kreator jadłospisów

pointer zobaczBrudnoTu
mapa dzikich wysypisk 

Więcej…

Aktualna kampania

PG baner strona APZ

Piramida zdrowego
żywienia

Zobacz co kryje się pod każdym
piętrem piramidy

boś

Postaw na Słońce

PNS 7 logo

Proszę zarejestrować się w serwisie przed zapiseaniem się na listę wysyłkową.
No account yet? Register

Rewolucja w Piramidzie Zdrowia

Utworzono: środa, 10, luty 2016 11:51

2016 Nowa Piramida ZdrowiaInstytut Żywności i Żywienia ogłosił nowe zalecenia żywieniowe dla Polaków – zostały one zaprezentowane w formie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Najwięcej zyskały warzywa, owoce, zioła i przyprawy. 

Największe zmiany dotyczą dwóch podstawowych pięter piramidy: warzywa i owoce zamieniły się na miejsca z produktami zbożowymi. Oznacza to, że to właśnie warzyw i owoców powinno być w diecie najwięcej (przynajmniej połowa tego co spożywamy). Warzywa i owoce mają znajdować się w każdym posiłku. Może więc warto zacząć planowanie posiłków od warzyw?

Kolejną ważną zmianą w Piramidzie jest pojawienie się ziół i przypraw. Są one wspaniałym zamiennikiem nadużywanej soli (przeciętny Polak zjada jej 3 razy za dużo w ciągu dnia), która z kolei została wykreślona z Piramidy.

Miejsca w Piramidzie nie ma również na cukier i słodycze. Zalecenie jest bardzo proste: unikaj cukru i słodyczy. Zamiast tego wybieraj owoce i orzechy.

Podsumujmy! Nowa Piramida wygląda następująco:

  1. U podstawy znajduje się AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – co najmniej 30 minut dziennie;
  2. WARZYWA I OWOCE – w proporcji 3:1, co najmniej 400 g w 5 porcjach, w każdym posiłku;
  3. PRODUKTY ZBOŻOWE – z pełnego przemiału (pełnoziarniste i razowe), w prawie każdym posiłku);
  4. NABIAŁ – co najmniej 2 porcje dziennie;
  5. PRODUKTY BIAŁKOWE – ograniczenie mięsa (do 0,5 kg tygodniowo), więcej ryb, nasion roślin strączkowych i jaj;
  6. TŁUSZCZE – ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, więcej olejów roślinnych;

Dodatkowo obok Piramidy znajduje się przypomnienie o WODZIE – należy jej pić co najmniej 1,5 litra dziennie – oraz o ZIOŁACH, które są zamiennikiem soli. Wykreślone zostały SŁODYCZE, CUKIER oraz SÓL.

 

 

Wkrótce przebudujemy zgodnie z nowymi zaleceniami dział PIRAMIDA ZDROWIA.

Kalkulator zdrowia dziecka

Kalkulator zdrowia dziecka

Diety w rytmie fit
Higieniczna Kuchnia - W Polsce wciąż wolimy jadać w domu niż na mieście. Być może dlatego, że wyjście do restauracji traktujemy jako coś specjalnego i rezerwujemy na szczególne okazje. A może dlatego, że boimy się żywności niewiadomego pochodzenia i zatruć pokarmowych? Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że większe niebezpieczeństwo zatrucia czyha na nas we własnej kuchni!